أنا انا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت
كان فيه واحد أتنين تلاته
ويا أربعه خمسة تاتا تاتا
راحوا لعم علي الحلواني
عايزين بسكوت بالشيكولاته
الحلواني يا أطفال .. فكر حبه وبعدين قال
بسكوت بالشيكولاته مفيش ... يمكن فيه عند البقال
البقال قال .. أشتروا سكر !! خدوا بفلوسكم كلها سكر
احلي شيء في الدنيا السكر حتى أسألوا أبريق الشاي
أبريق الشاي أبريق الشاي
أنا انا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت
كان يا مكان قفطان لونه أحمر
لا بساه أموره أسمها مرمر
و قطط رومي وديك فيومي
وأنا وأنتم قاعدين نتنأور
حاجه ظريفة وعال العال
لكن فجأة حصل زلزال ... زلزال .. زلزال !!!
أتاريه الفيل أبو زلومة عمال يرقص في الأدغال
جوه الادغال الهندية .. الفيل بيغني أغينة
ويقول أنا وأنتي يا زلومتي نشبة سوى أبريق الشاي
أبريق الشاي أبريق الشاي
أنا انا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت
كان فيه في بلاد العاجيب
حفلة شاي لتلاتة حبايب
الدبة والبوبي والنملة ... والتعلب بره ملوش نايب
التعلب قدامهم فات و في ديله سبع لفات
كل الحفلة قالولوا يا تعلب أبعت عنا عشر يرادات
تعالوا بقه
فيها لأخفيها ... وأقلب فناجيلها وكراسيها .. وعلشان أغيظكم وأجننكم راح أخبي أبريق الشاي
أبريق الشاي أبريق الشاي
أنا انا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت
كان أيه فيه أيه وأحد مزكاتي
ومعاه صحبه مألفاتي
ركبوا في المركب عاموا عاموا عاموا عاموا لجزيرة القرصان زناتي
الإتنين كانوا طوال وعراض أنكمشوا بفعل الأمراض
بقوا كده من الأجواء الساقعة والسمك البلطي العضاض
القرصان قال أقفوا كويس
أأأ أحنا كده كويس
ياله نخش عليه ونميس و نغني أبريق الشاي
أبريق الشاي أبريق الشاي الغنوة ادي مش عارفها
ياله دلوقتي نألفها
أنا أنا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
أنا أنا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
دي يا ولاد قصة تأليف وكمان تلحين الغنوادى
أنا أنا أنا أبريق الشاي
أيدي كده بوزي كده
أصب الشاي وأرجع كده
أصب الشاي وأرجع كده
أصب الشاي وأرجع كدهو كدهووه
اغنية كلمات صلاح جاهين غناء سيد الملاح
ساعتها الاغنية دي بالنسبالى كانت قمة التكنولوجيا انو ازاي قدروا يعملوا واحد شبه سيد الملاح اللى في اخر الكليب ده وكنت بضحك اوي على القرصان وهوا بيرقص :) وكنت بخاف اويس من سيد الملاح شكله كان بيخوفنى وانا صغير :$
اغانى الاطفال دي ضرورية جدا للطفل في صغره خصوصا انو بيبقى في بدايه حياته ودي بتبقى وسيلة عشان تديله معلومات وتزود الحس الموسيقي عنده ده غير ان الاغاني دي بتبقى مليانة الوان ورقصات وحركة ودي حاجة الطفل بيحتاجها جدا وبتأثر في شخصيته بعد كدة
انا مش هنسى اغاني زي هم النم - الدنيا برد يا عم خليل - كوكو واوا - اش اش بتاعت عبدالمنعم مدبولى كان بيقول فيها اش اش اش انهاردة لانجة (يعني جديد ) ولو امبارح مش انهاردة مانجة سيبك من اللى يوش واسمع للى كمانجة - جدو يا جدو اللى كان بيغني فيها عبدالمنعم رياض - ماما ستو - وحاجات كتير
التلفزيون زمان كان بيقدم حاجات كتير اوي للطفل وكان بيعتبر مصدر تسلية وثقافة فعلى ... الذكريات دي فكرتنى بالاغنية اللى كان بيعلنوا بيها للاذاعة والتلفزيون كان بيبقى فيها مقطع بيقول ... كلو ثقافة وعلوم وفنون بيسلي تمام زي السيما التلفزيون التلفزيوووون
اعتقد التلفزيون كان مصدر تسلية لان مكنش فيه غيرو يعني انا فاكر مثلا كانت الناس تتجمع قدام مسلسل اوشين انكد مسلسل في حياة الناس .. وبرنامج تاكسي السهرة وبرنامج اخترنا لك وبرنامج حكاوي القهاوي بتاع سمية الاتربي كانت بتقول فيه مقدمة حلوة اوي .. لوكنت ناوي او كنت هاوي تعالى واسمع حكاوي القهاوي مش متأكد من الكلام بس متهيالى كان كدة ... وتتر البرنامج كان موسيقته حلوة اوي ... انا فاكر لما كانوا جايبين مغامرات جيليفر ...كان ساعتها حدث كبير جدا وكنت مسترهب بقى قمة التكنولوجيا ازاي يخلو راجل كبير كدة وحواليه ناس صغيرين كان جميل اوي ( ساعتها ) ... ده غير برنامج مواقف وطرائف اللى راجل كان بيذلنا وهوا بيقدمه يقلك برنامج مواقف وطرائف وعجائب وغرائب لفيت كل انحاء الدنيا وتعب عشان اجيبلكو اللقطات النادرة دي وهيا لا نادرة ولا يحزنون بس اهو الكدب ماشي في دمه
وعلى الفطارفى رمضان كانوا بيجيبوا مسلسل اطفال اسمه باور رانجرز كنت بحبه اوي زمان بس دلوقتى لقيته سخيف ... وكانوا بيجيبوا سلاحف النينجا وكانوا بيألفوا اسماء عربي مكان الاسماء الحقيقية مع انهم كانو محتفظين باسماء سلاحف النينجا بالانجليزي ..حاجة غريبة
ولا مازنجر يلاهوي كاناو بيدحكوا علينا واحنا صغيرين ويقلك لو خلصت اكلك هركبك مع مازنجر في طيارته ولما اخلص اكلى يقولي مازنجر جه وملاقكش :( فمشي :(
وبعدها عملوا جرندايزر والله يرحم ايام دوكفليد وصوره اللى كانت بتبقى في اللبان دي ونقعد نلزقها على الدواليب والسراير وبابا يزعقلنا
:D
وكان فيه كابتن ماجد اللى كذا مرة كنت بغيب من المدرسة عشان اشوفه الصبح ... وشئ اساسي لازم اتفرج على توم ان جيري اللى كنا بنقول عله ( توموجيري) كلمة على بعضها كدة :)
انما دلوقتى مفيش اغاني اطفال بالمرة وحاولوا يعملوا اغاني اطفال طلعت اغاني ممسوخة يعني ازاي اقارن اغنية بابا فين باغنية الشاطر عمر مفسش وجه للمقارنة اصلا حاجة خنيقة فعلا فترة التمانينات دي كان فيه اتجاه عالمى لادب الطفل يعني مش مصر هيا اللى كانت فركيكو يعني قبل الفترة دي مكنوش بيهتموا بالطفل انما بعد الفترة دي العالم اتقدم واحنا زي اي مجال تانى اكتفينا باللى وصلناله ... دلوقتى برامج الاطفار بتخنق الاطفال قبل الكبار حتى المذيع بيبقى قاعد مخنوق من العيال الصغيرة وناقص يقلع الحزام ويضربهم بيه فين ايام برنامج عروستى ونطى نطة يا دبدوبة مع انى مكنتش بحب البرنامج ده وانا صغير يعني بس اهو احسن من اللى موجود دلوقتى ده اذا كان فيه حاجة يعني دلوقتى بتخاطب الطفل
الطفل دلوقتى بيفتح عينه على الكومبيوتر والعاب مليانة عنف العيل يبقى عنده سنتين تلات سنين لسة يدوبك متعلم الكلام ويقلك انا دخلت المرحلة 5 اللى فيها البت المزة ...كلمة مزة دي عرفتها في اولى اعدادى باين ... ولا يمكن ساعتها كانوا لسة مخترعينها مش عارف .. المهم ان الجيل الجاي ده هيبقى وحش وافكاره مسمومة يعني هنبقى عواجيز وشاببنا زي الزفت هيبقى عندهم ميزة بس وهيا حرية التعبير وحرية الاعلام ... محدش بقى يخاف ومحدش بقى يتم التعتيم عليه اعلاميا وبقى ممكن تتأكد من صحة الخبر بسهولة
يلا ربنا يلطف بينا
سلام