Sunday, November 1, 2009

22

بسم الله الرحمن الرحيم

كل سنة كنت بنسى يوم ميلادي ... مكنش في داعى انى افتكره اصلا ولا كان حد بيفكرنى بيه والموضوع لا يمثل لي اي اهمية فعلا اه وانا صغير ماما كانت بتعمل عيد ميلاد وتورتة وبتاع ومش عارف ايه ولكن ده وانا صغير بقى لما كبرت 1/11 مبقاش ليه اي تأثير

امبارح بقى افتكرت يوم ميلادي قبل ما يجي مش عشان صحيت لنفسي فجأة بس عشان انا كنت عارف ان هناك من سيذكرنى به وفعلا جت الساعة 12 من هنا 12 ودقيقة كانت مبعوتة رسالة جميلة اوي ... رسالة صادقة وطالعة من قلب اللى باعتها
ودي مشكلة كبيرة لانى مش عارف اعمل ايه عشان ارد على المسج دي ربنا يخليلي اللى بحبهم ويفضلوا يحبونى على طول
------------------------------
السنة دي هيبقى فيها اكتر ضغط عصبي ممكن اكون جربته في اي سنة قبلها
يعني اخر سنة بقى وفيها تحول مفاجئ لتحول المسئولية .. الواحد كان كل مرحلة بيزيد احتماله بالمسئولية ولكن كان كله بيتم في اطار الدراسة يعني نقطة التحول بتاعت ثانوي مثلا كان كل الضغط مرتكز على انك المسئول عن مستقبلك وبتاع بس في الاخر انتقلت من طالب ثانوي لطالب جامعة دلوقتى لما اخلص ( ان شاء الله ) هبقى انتقلت من طالب جامعة لراجل عنده 23 سنة يحمل لقب مهندس ودي بروبلم تانية لانى كدة لازم اروح اتقدم بس طبعا في مشكلة تانية مترتبة على انى مهندس الا وهي انى لازم ادور على شغل الاول عشان لما اروح اتقدم ابقى على الاقل معايا مصروف خاص ليا بس الشغل مش بالساهل اول حاجة لازم اقدم ضريبة الدم لبلدى واخش جيشها العقيم اللى تحس انهم بيدخلوك الجيش عشان تدفع تمن جنسيتك المصرية .... ما علينا

بديهيا لازم الواحد يركز على الدراسة في اخر سنة دي بس المشكلة ان اللود بيبقى كبير اوي في اخر سنة دي الدكاترة مبترحمش وانت اي حاجة مبتفهمهاش بتحس بالعجز لانك المفروض دي اخر سنة ليك وبعدها تخرج لسوق العمل ذاك المصير المجهول فمينفعش يبقى في حاجة الواحد مش عارفها .... في كورسات كتير لازم الواحد ياخدها كمان ده غير حمل المشروع الرهييييييب اللى على الواحد انا قايم نايم بفكر في المشروع ده خصوصا انى داخل مشروع مجهول وبدور فيه من A to Z وفي ناس في المشروع مش متحمسة ومش بتتحرك بالشكل المطلوب وناس تانية محمسانى والله وبتشتغل بجد ضغط رهيب اوي حكاية المشروع دي المفرضو يعملوا سنة كاملة للمشروع ده وتكون فاضية او يخلونا نعمله على سنتين تالتة ورابعة ... كل يوم مطلوب شيتات وبرزنتيشنات وتقارير الخ الخ والمفروض في حاجات عايز ازاكرها خارج دراستى يعني حاجات قديمة عايز ازاكرها ... ما علينا تاني

... وفيما يختص بسوق العمل الواحد بقى يقعد يسمع عن الحقد الطبقى والازلى بين العمال والمهندسين والنصب والسرقة اللى بتحصل للمهندسين من اصحاب العمل خصوصا المهندسين حديثي التخرج بيستغلوا ظروفو انو عايز يشتغل ومتحمس وبتاع فيقطموا وسطه في المرتب ويدولو فتافيت وهوا يستحق اكتر من كدة كمان الواحد برضو بيبقى باصص للمهندسين اللى شغالين ب8 و 10 الاف جنيه في الشهر واصلا الناس في البلد باصة ان المهندس ده بياخد على قلبه قد كدة وصاحب العمل مستنى المهندس يحل له كل مشاكله او منتظر انو يحل كل المشاكل باقل عدد من المهندسين وبكدة ممكن يتحط عليا ليل نهار لانى شغال شغل اتنين
كمان الواحد يبدأ يدور على شغل ازاي (دي الفكرة) يعني جرايد وبتاع ولا انزل اقعد الف على المصانع والشركات كمان انا لحد دلوقتى مش عارف اشتغل في ايه ومش عارف انا اصلا حلو في ايه عشان اشتغل فيه او انا وحش في ايه عشان مشتغلش فيه طيب ايه خطتى بعد 10 سنين عايز ابقى ايه كمان 10 سنين

طيب لو دخلت الجيش ودخلت ظابط اعمل ايه اتجوز خلال فترة الجيش طيب انا ازاي هقبل وضعى لما اشوف اصحابي اشتغلوا وانا قاعد محلك سر في الجيش ... طيب ازاي اتجوز اصلا وانا في الجيش انا اول سنة جواز دي عايزها اجازة اصلا

طيب بالنسبالى الدنيا مش مزاكرة وشغل وبس ... في جزء منها عشان انمى عقلى بالقراية الثقافة وجزء احافظ بيه على جسمي بالتمارين وجزءاحافظ فيه على روحي بالقران والمتابعة مع الشيخ بتاعى وجزء مختص بممارسة الهوايات حاجة تخنق
اجيب منين وقت اقرى فيه ووقت اروح فيه الجيم ووقت امارس هواية الخط العربي ووقت اتفرج في على التلفزيون ووقت احفظ فيه قران واتابع مع شيخي ... والمواصلات بتضيع وقت كبير اوي من يومي ممكن تضيعلي 4 ساعات و6ساعات نوم كدة اتبقى 14ساعة ساعة للصلوات الخمس اتبقى 13 محاضرات والذى منه يبقى اتبقى 6ساعات المفروض مش هاكل ولا هخش الحمام هل 6 ساعات كفاية انى اوزعهم على الثقافة الورياضة والقران والخط اللى مش عارف اتعلمه لحد دلوقتى

بس انا واثق في ربنا ودايما ربنا كان بيسهل الحال وكان بيرضيني في الاخر وانا مش هاجى دلوقتى وافقد الثقة فيه ده والعياذ بالله كفر وسوء ادب مع الخالق ... ربنا بس يسهل لى الحال وييسر السنة دي عليا ياااارب

عارف موضوع غير مناسب لواحد بيعلن عن يوم ميلاده بس بنفس عن نفسي شوية

سلام

Friday, October 9, 2009

سيداتى آنستى

بسم الله الرحمن الرحيم 

تجربة غير ممتعة دائما .... لماذا نشعر ان السيدات متفقات في الطباع ولا يوجد هذا التنوع الكبير الموجود في طباع الرجال .... لماذا كل المشاكل سببها دائما المرأة ... فعلا chercher la femme

يسرق الرجل ويختلس لان زوجته لا يعجبها الحال
... يتزوج الرجل من اخرى املا في الاستقرار الذى لم يجده عند الأولى فلا تغفر له الأولى ولا تجامله الأخرىأ يضا .. إنما عندما يتعرض للخيانة يقتل الرجل الذى خانه ويتردد كثيرا عند قتل من خانته وصفحات الحوادث خير دليل

حقا كائنات معقدة التركيب ...  وليذهب المنطق والتفكير المتسلسل الى الجحيم ... السيدات كائنات معقدة اذا كان رسول الله صلى الله عليه وسلم بكل مشاغله واعباء دعوته وقع في مشاكل من نسائه امهات المؤمنين خير البشر مع خير نساء الارض فكيف بنا نحن

:( :( بالتأكيد لم يكن هذا الغرض من خلق حواء لآدم ... وبالتأكيد عدم خلق المرأة مع ادم مباشرة له ايضا حكمة ... وبالقطع هناك معنى كبير لخلق ادم من طين وخلق حواء من ادم

ظننت انى لن اذوق من هذا الكأس ...كم كنت غبيا ... كل النساء سواء وكل الرجال سواء .. نعم التعميم يفيد احيانا

Sunday, October 4, 2009

حبة تفكير

بسم الله الرحمن الرحيم

عادة لما باجي بحل مشاكلى بلخصها الاول بعدين بحطها في مجموعات تبعا للاولوية وساعات المشاكل اللى في الاولوية بتبقى لناس عزاز عليا وبهتم بهمهم وممكن مشكلة تحصل لحد عزيز عليا تفضل شاغلة تفكيرى كذا يوم وبحاول اشوفلها حل وده بيعمل عليا لوود جامد اوي

الفترة الاخيرة حاسس ان اللود ده زاد اوي وبقيت ضعيف شوية وحساس تجاه المشاكل واقل موقف يأثر فيا ... المهم :

1- علاقتى الروحية

انا من ضمن الناس اللى بتؤمن بالروح وبهالة الطاقة يعني مؤمن ان مش كل حاجة تنفع تتفسر علميا وان الادراك العقلى والتفسير المنطقى البحت عمره ما هيأدي دايما لنتايج اكيدة ... انا من انصار الاستنتاج المنطقى والتدليل الموضوعى ولكن مش في كل حاجة لان في حاجات كتير العقل بيعجز فيها ومبيقدرش يستوعبها .... انا ماشي في حاجات كتير بالاحساس وفي اغلب الاحيان احساسي بيصدق معايا ... ولكن حسيت ان هالتى ضعفت شوية او خلينا نقول انى بقيت اشك في استخدامها فزي ماتقولو كدة زعلت منى انا مش قادر افسر اوي بس ده اقرب حاجة للى عايز اقوله

2-علاقتى الاجتماعية

فجأة وبدون مقدمات بدأت ألاحظ إن الناس بتتغير فجأة وبقيت اكتشف حاجات مكنتش شايفها قبل كدة يمكن كمان عشان كنت واثق من نفسي اوي فلما حصلتلى انتكاسات يمكن سابت صدمة ويمكن ده سبب القرف اللى انا فيه ده دلوقتى ... كنت بقول اي حاجة لاي حد ... باخد على الناس بسرعة ... واهم عيب كنت بتوقع ان الناس تعاملنى زي معاملتى ليهم ... وده عمره ما هيحصل ... انا مقسم معارفى ل 3 اقسام مجموعة A و B و C مجموعة ال A هم خاصة الخاصة ودول مستعد (( حرفيا )) انى اقدم روحي عشانهم وعادي جدا لو جيت على نفسي عشان خاطرهم وازعل لو زعلوا مني وافرح لو قالولى انهم بيحبونى ...
على مر سنين عمرى كان فيه تقريبا 3 او 4 في دائرة ال A دي بس كلهم نزلوا للقوايم اللى تحتها عشان ظروف ما وتقريبا متبقاش غير 1 بس هوا اللى باقى ... والله اعلم هيحصل ايه فيا لو الشخص ده سبب لى صدمة ... نقدر نسمي مجمعة ال A دي اختصارا ل ANTEEM او الأخلاء .. النوع ده المفروض يستحمل غلاستى وتقلباتى المزاجية المستمرة والمفروض انى ازعل منهم وميزعلوش منى ... اه هوا انا كدة .... ومن وجهة نظري البحتة النوع ده اللي كان موجود بين الرسول صلى الله عليه وسلم وبين سيدنا ابو بكر .. عشان كدة اعتقد ان القايمة دي المفروض متزدش عن 2 اصحاب على الاكثر

المجموعة B هما الناس اللى كانوا يوم من الايام في المجموعة A او ناس عرفتهم بعد كدة وبقدرهم اوي واحبهم ولكن لسة مش قادر اديهم الثقة انهم يبقوا في المجموعة A وهما في نفس الوقت الناس اللى في المجموعة دي ناس حصلت منهم حاجات خلتنى اقتنع مش هيا دي نوع الصحوبية اللى عايزها واللى لازم تبقى بيني وبينهم بس الناس دول لسة فيهم خير ومينفعش اخسرهم واضحى عشانهم برضو ولكن المفروض مزعلش بقى لما ميعاملونيش بالمثل وال B اختصارا ل BUDDY دول اصحاب يعني لهم عليا حق النصيحة والمفروض يستحملوا غلاستى شوية ... وانا برضو المفروض مزعلش منهم اول ما يحصل حاجة وده اللي مش عارف اتحكم في انفعالاتى فيه ولكن بتدرب على كدة

المجموعة C اختصارا ل Companion ودول جملة المعارف اللى انا عارفهم وميستاهلوش انى اضحى عشانهم ولا حتى اخاف عليهم

المجاميع اللى فاتت دي تنتقل من اكثر استقرارا الى اقل استقرارا كلما اتجهنا هبوطا بالحرف يعني المجموعة A اكثر استقرارا من B وهكذا يعني انا فين وفين على ما احط واحد في A او اشيل منها واحد ... انما المجموعة C مثلا تشمل اي حد انا شفته وعرفت اسمه عشان كدة فيها تقلبات كتيرة اوي وكل مجموعة تعتبر فلتر للمجموعة اللى قبلها
-------------------

Friday, July 24, 2009

الحمد لله

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله : انى انسان .... مش متخيل نفسي زارفة او اسد او فرس النهر او حتى شجرة اوصخرة في جبل من الاخر ده اكيد احسن حاجة ربنا مقدرها ليا ... كمان مين اللى يتخيل ان كل الشعر والجلد والهرمونات والعنين والافلام دي كلها بادئة من حيوان منوي وبويضة حاجة يعني مينفعش غير تقول سبحان الله وفي الاخر يقلك اللى خلق الكون قوى الطبيعة .. او مصادفة !!!!
الحمد لله : انى انسان عاقل ... ما هو لو مجنون اه كانت هتسقط عنى التكاليف الشرعية والاعراف الاجتماعية وخلافه ومش عارف ساعتها كنت هبقى عارف الفرق بين العقل والجنون ولا لا ... يعني ايه اللى يمنع ان المجنون يفتكر نفسه ان هوا اللى عاقل؟ ... ضريبة الجنون انى مبختبرش متع الحياة ... وضريبة العقل انى مكلف بالتمتع في حدود... يعني مفيش حرية كاملة ابدا ... ولذلك الطغيان في اي حد من حدود المتعة هو تعريف مبسط للجنون .. ولا ايه ؟

الحمد لله : انى انسان وعاقل ومسلم ... كبداية الحمد لله انى اتولدت لأبوين مسلمين فطلعت مسلم ودي نعمة لوحدها من ربنا تفوق كل النعم على الاقل كدة هبدأ من الصفر عشان اخش الجنة او خلينا نقول لو عشتها صح فرصى في دخول الجنة افضل من ذاك الذى يسب الله او الذى يدعى ان الهه ذو ثلاث حالات او الذى يدعى ان الهه جمرة من نار او ريح هواء او شجرة في غابة او ذالك التمثال النائم او صور معلقة في مكان ما يشعل تحتها اعداد لا نهائية من اعواد البخور .... على الله الواحد بس يعمل بدينه ... اكيد ده احسن من انى ابدأ من تحت الصفر او دماغى تتملى بترهات كثيرة عن اولئك المسلمون الكفرة الذين لا يحبهم جيسوس كمان محدش كان عارف ربنا كان هيهديني ولا هموت كافر الفكرة دي بتخليني اقشعر اصلا
الحمد لله : انى انسان عاقل مسلم عربي : يعني انا حاسس انى مميز شوية انى انسان عربي يعني على الاقل لغتى مميزة مش اي حد يقدر يتكلمها ...ممكن اتكلم براحتى قدام الاجانب :) ... ممكن اتعلم اي لغة تانية بسهولة لان كل مخارج الحروف اللى في اللغات التانية عندى وانا زايد عليهم بحرف الضاد ... كمان لو كنت انسان عاقل ميلم اجنبي مكنتش هستمتع بالقران زي ما انا بعمل دلوقتى ده ناهيك عن الشعر والادب العربي اللى محدش يقدر يستمتع بيهم الا واحد بيتكلم اللغة دي من صغره
الحمد لله : انى انسان عاقل مسلم عربي مصري : انا مش متخيل نفسي اردنى بصراحة ومش هضحك عليك واقلك كان نفسي ابقى يمني ... اه لو كنت لبنانى مكنتش هقول لا ... اللبنانيين عموما ناس نضاف من برة ومن جوة ويطغى عليهم حب الثقافة سواء مقروءة مسموعة مرئية ... غير كدة معتقدش انى كنت هفضل اكون غير مصري يعني انا بنتمى لدولة ليها شعبية طاغية في محيطها الاقليمي ولغتها وثقافتها غزت كل البلاد اللى حواليها .... تمتلك تاريخ طويل ومؤثر في فترة من فترات التاريخ مصر كان لازم تخش كتب التاريخ ... ارجوك متخلينيش اقول ان مصر ذكرت 14 مرة في القران والكلام ده ... ولكن فعلا مكنش ربنا خصها بالرسلات دي كلها من فراغ يعني يعني من اول ادم لحد سيدنا عيسى ومصر ليها دور في كل الرسالات ومع كل الرسل فده شئ برضه يخليك تفكر اشمعنى مصر يعني

كمان اللى يعيش في مصر يقدر يعيش في اي حتة تانية عندنا قدرة جميلة على التكيف ... ومرينا بظروف كل الشعوب يعني جربنا نعيش في دولة متقدمة وجربنا نعيش كدولة نامية جربنا يكون عندنا عمالة من برة البلد في فترة من الفترات جربنا نكون في عداوة مع اليهود جربنا نخش 4 حروب او طول عمرنا بنحارب يعني من الاخر فدي حاجة متعديش بالساهل كدة ... كفاية انك بتلاقى مفردات وطريقة تعامل مش بتلاقيها في اي دولة تانية ... كفاية انك لما تقول نكتة تتفهم ... كفاية ان دمك خفيف بالفطرة يا اخى
الحمد لله : انى انسان عاقل مسلم عربي مصري ذكر ... ايوة دكر ما هو حتى مجرد فكرة انى كان ممكن اكون بنت دي تصيبني بالقشعريرة وابوس ايدك خلى تقبل الاخر وحرية المرأة في كيس وابعده عنى انا يا عم مليش فيه ومثتنع ان الراجل زايد سيكا عن الست تقلى قد ايه اقلك هوا كدة وخلاص انا مش معقد ولا بتهم الستات عموما او بوصفهم بالتخلف وقلة الذكاء والكلام العبيط ده ولكن فعلا في شئ ما يدعونى انى اقول ان الراجل عموما في شئ زيادة عن الست يعني مثلا ليه الرسل كلهم رجال ؟؟ يعني القيام بأعباء الرسالة كان منحصر فقط في الرجال ودي من الاشياء النادرة اللى الستات مدخلتش فيها ... مثلا مش متخيل جسمي يبقى فيه نتوءات وظروف غريبة ومش متخيل نفس امشي بعيل في بطنى انام بيه ازاي اصلا هوا الواحد يقدر يشيل كيس طماطم ويبره على بطنه ويمشي وينام بيه 5 شهور ( على اساس البطن بتبدأ تتنفخ بعد الشهر الرابع :D ) كمان مش متخيل حاجات كتير كان ممكن تبقى فيا من اللى البنات بيعملوها ومش متخيل حاجات مقدرش اعملها وانا راجل كدة
الحمد لله : انى انسان عاقل مسلم عربي مصري ذكر مهندس :D .... بجد الكلية دي فتحتلى حاجات كتير اوي في الدنيا وخلتنى قادر على وزن الامور بطريقة افضل كفاية ان المهندس تعريف بالنسبالى انو حلال مشاكل ولكن بيحلها بطريقة علمية ... كمان تقدر تفتى في اي حاجة ومحدش يقلك لا ما انت مهندس بقى :D


كفاية كدة عشان تعبت

سلام

Thursday, May 21, 2009

وماذا ايضا ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

نعيش املا للحصول على :-

بطيخ بلا بذر - سمك بلا شوك - دراسة بلا امتحانات - انترنت سريع بلا انقطاع- سيارة لا تحتاج الذهاب للمكانيكي - زوجة جميلة ورشيقة ومرحة ومتدينة ومزة ان لزم الامر - مرتب كبيرجدا - فيلا في الساحل او شرم - جسد مفتول العضلات - ملابس من توكيلات معروفة - جهاز بلاي استين 3 - شاشة ال سي دي - صيف بلا حر - شتاء بلا برد -اولاد اذكياء - بل نتمنى ان نكون نحن الاذكياء دائما -

وبعدين ؟


Saturday, May 16, 2009

16-5-2009



And I Still haven't found what I'm looking for

also today is the day

Thursday, April 23, 2009

صنع في مصر

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله الذى بنعمته تتم الصالحات
مجموعة شركات عبدالله مرتضى ( ش م م ) تقدم اول منتج مصري مصنع محليا بالكامل وبايدي مصرية 100%

بداية المشروع 12-3-2009

نهاية المشروع 22-4-2009

الاثار الجانبية : شحططة في المواصلات - بلاهة مؤقتة في الدماغ - وجميع اعراض قلة النوم

الاستفادة القصوى : جيد جدا

تكاليف المشروع : 2 جنيه وربع ( جميع المصروفات مستثناة من اجرة المواصلات والاكل والذى منه )




جمميع الحقوق محفوظة ( يجب الاستئذان قبل الحصول على الصورة )

Sunday, April 5, 2009

حدث في مثل هذ ا اليوم

بسم الله الرحمن الرحيم


يوما ما كنت تعبان جدا ومضغوط جدا ولكن الحمد لله كل شئ ليه اخر

نفسي دلوقتى اقعد في اوضتى الساعة 2 ونص كدة قبل العصر بشوية والسرير مترتب والاوضة مترتبة وميبقاش فيه ولا كتاب على ترابيزة المزاكرة والملاية تبقى مشدودة والبس شورت وفانلة كت وامدد على الملاية الباردة واشيش الشيش واشغل الحصرى واناااااااااام

Saturday, February 7, 2009

مين بقى ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

هوا حاجة كانت شغلانى وانا صغير ومبقتش افكر فيها لما كبرت لان مستوى تفكيري بيؤول الى الصفر كلما كبرت مش عارف ليه

المهم كنت بفكر زمان مين اللى بينشر فكرة ما ويخليها تعمل قلق للناس .... يعني مثلا مين اللى نشر فكرة الموضة او بدع البنطلونات الجينز او اقنع مثلا المصريين زمان انهم يغيروا الجلاليب والقفطان  ويلبسوا بدل وطرابيش ؟.. اصلي مش متقبل فكرة الغزو الفكرى وان العثمانيين اجبرونا ومش عارف ايه يعني لو مكنش عندنا قابلية او مكناش مستعدين نلبس مكناش لبسنا طيب ما اوروبا بيلبسوا شورتات في الشوارع ويمشوا مقلدناهمش في دي ليه يعني.. الانجليز احتلونا ومتكلمناش انجليزي .. متهيألى الانجليز خافو لا يتعلموا عربي وينسوا الانجليزي بتاعهم فرجعوا ؟!

مثلا ايه اللى خلى دلوقتى فريق الاهلى والزمالك والاسماعيلي اهم فرق في الكورة رغم ان مع بدء الدوري كان فرق زي الترسانة والسكة الحديد هما كانو ابطال الدوري وليهم قاعدة شعبية كبيرة جدا..

ازاي مثلا واحد قدر يسوق فكرة الهمبرجر مثلا ودخل في عقول الناس انك لو مكلتش همبرجر تبقى غريب على هذا العالم

ازاي البنات مشيت ورا موضة الكارينا مثلا من غير عقل وازاي الاهل تقبلوها عادي كدة اختى او مراتى تخرج في الشارع لحمها باين عادي كدة ... يعني هل فكرتهم في الكساء هو تغيير الوض الاصلي بوضع اخر من صنع الانسان يعني لو اللحم ده باين وابيض تبقى واحدة مش محترمة لو لبست نفس اللبسده بس لون لحمها بقى ازرق او اخضر او لون الجلد ... يبقى عادي وبيفصلوا بغرابة عن معنى الرداء الحقيقي ... يعني فلنفرض لو بنت مشيت في مصر عاملة Body painting انا متوقع ان ناس كتير مش هتاخد بالها ودي حاجة حاصلة في اوروبا كتير اوي ان واحدة تمشي في الشارع عريانة تماما بس داهنة جسمها ... طيب برة ومخابيل والحرية عندهم حق يراد به باطل
مش عارف بقى مجتمعنا ده عامل كدة ليه ؟

كمان موضوع الاسدال ده هوا جايلنا منين ... من ايران ولا من السعودية ولا منين ... كالعادة مجتمعنا خرج "الأداة " عن "الوظيفة" الاساسية ... عندى يقين أكيد ان الستات بيلبسو الاسدال ده كسل ... لان الاسدال ممكن البس تحته اي حاجة واضرب الاسدال واجري في الشارع حتى الاسدال ملوش طرحة ليه حاجة غريبة كدة تقريبا اسمها تلبيسة
يعني تصبح البنت او الست ماشية متكيسة حتة واحدة زي البطاريق والاسدال في حد ذاته ابعد ما يكون عن الحشمة وبيدي شعور بالكسل لما تشوفه ... وبعض الناس بيعتبروا الاسدال ده من مصادر الاغراء ... تخيلوا !!
وده يخليني اقول " وما الاسدال الا شراب كبير " ارزع الاسدال وانزل اجري في الشارع ... ودخلنا بقى في النقاب اللى مش هتعرضله في كلامه لأنه هيبقى هذر لا طائل منه ؟

اللى قصدي عليه ايه اللى مخلى لبسنا عشوائي كدة نقاب واسدال واخمار وحجاب كل واحدة من دول مختزلة الحجاب في اللبس بس واللى مش محجبة لابسة لبس وحش برضو مفهوش ذوق يا إما أوفر اوي وبيبقوا للأسف لابسين لبس اهرات وهما مش عارفين او عارفين ويقلك عادي ده الموضة ... والله انا معنديش اعتراض على اي لبس او اي حاجة اللى عايز يعمل حاجة يعملها بس يا جماعة ميبقاش في هذا القدر من العشوائية في اللبس .. شوف كدة اي بلد بتعتبر الحجاب الزي الاساسي للمرأة مش هتلاقى العشوائية دي كلها زي اللى عندنا دي ( السعودية - ايران - سوريا )


كل لبسهم يدور في فلك واحد مش كارينا على حجاب على جيبة على كوتشي
افضل حجاب من وجهة نظري الحجاب بتاع سوريا ده حاجة زي الفل والله مش عارف لية مش نازل موضة عندنا .. اشمعنى ده بقى ؟
هل ده يدخل تحت طائلة الكسل .. البنات بتكسل تدور على لبس ؟

وليه تم اقرار ان الجلابية هوا الزي الاسلامى الرسمي يعني بص انت كدة لاتنين مربين دقنهم وبيقروا قران وقالولك حاجة ...
هتقتنع باللى لابس جلابية ولا باللى لابس بنطلون ... ولو واحد من غير دقن خالص كلمك هتسمعلو اصلا ؟

غالبا كدة انا قصدي ايه اللى بيحدد انماط التفكير ؟ وايه اللى بيخليها تأثر في الناس كدة

ليه الغرب مقتنع تمام الاقتناع ان المسلمين ارهابيين بالرغم من انهم شايفين نماذج كتير كويسة اوي وكل الغرب بيشهد لمحممد صلى الله عليه وسلم بانه عظيم ورسول الخ الخ اشمعنى دي اللى مبيفكروش فيها ولا بيدورو على الحقيقة؟

يعني انا بتخيل ناس قاعدة في مكتب على تربيزة اجتماعات وبيخططو لأنماط التفكير اللى هيمشوا الناس عليها
تخيل مجموعة من الناس تمشي أعداد مهولة من الناس وراها .. مش بتكلم على ثقافة القطيع بتكلم عن ازاي واحد يبتكر نمط ويبدأ يخلى الناس تقتنع بيه

مين اللى بيحرك الناس كدة .. ؟

Thursday, February 5, 2009

فوبيا التسوق

بسم الله الرحمن الرحيم



انا بكره السوق جدا وبكره اليوم اللى هنزل اشتري في حاجة السوق هوا اسم لكل تجمع تجارى سواء ول او محلات عادية او سوق خضار وفاكهة اوي اي حاجة من الحاجات دي ... وعرفت دلوقتى قيمة الدعاء ده ( من دخل السوق فقال لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير كتب الله له ألف ألف حسنة ومحا عنه ألف ألف سيئة ورفع له ألف ألف درجة)

انا بكره السوق جدا وبكره الناس اللى تفضل تمشي بالراحة وتتفرج بحس الناس عندها حالة تناحة عامة ومبحبش الف ساعتين عشان ادور على لبس ... انا ببقى عايز اجيب اي حاجة وخلاص ... انا مش عارف سيكولوجيا الشعور ده بيجي من ايه ولكنه موجود
يعني لو فرضنا انى مصاب برهاب اجتماعى هنقول ماشي انما انا ببقى مضايق من مجرد وجودي في السوق وحالتىالمزاجية بتبقى سيئة للغاية وببقى مكشر ومش طايق حد يكلمنى حاجة كدة زي الاحباط والسعور اللى بيجي قبل ما الواحد ينام ده ببقى متكدر اوي

على الجانب الاخر الستات عموما بيحبوا التسوق وميتعدين يقعدوا اليوم كله يبصوا ويتفرجوا ويقلبوا ودي برضه ظاهرة نفسية انا مش عارف تفسيرها ( هيا ليها تفسير بس لية مقرتش عنه )

كفاكم الله شر الاسواق
سلام

Tuesday, January 20, 2009

Hmmm....

بسم الله الرحمن الرحيم

كلامى مش جاي بعد الهنا بسنة ولاحاجة انا بس بحب استنى على المواضيع المهمة ومبحبش اقول رايي فيها بسرعة لانه في بعدها حاجات بتظهر بتأثر على راي الواحد

ومش عارف قريت موضوع يقلك حماس لن تنزهزم لان الله حليفنا والشيطان حليف اسرائيل ... لو كانت المواضيع بتتقاس كدة مكنش المسلمين انهزموا في احد .... عارف يعني ايه احد يعني الرسول والصحابة وناس اطلع الله عليهم فقال اعملوا ما شئتم فقد غفرت لكم ... ليه بقى انهزموا في احد ؟؟

الضعف ديني في المقام الاول سياسي واجتماعى في المقام الثاني
الاية واضحة وصريحة ( ان تنصروا الله ينصركم ) مفيش توضيح اكتر من كدة ... دلوقتى قلى لو اعلنوا الجهاد هتروح تجاهد ؟ ... طيب انت جاهدت نفسك ونزلت صليت الفجر؟ صحيت السعة 3 بالليل وصليت قيام ليل ؟ ولا قلت ده الدنيا بتبقى رصاص في الفجر يا جدع.... يعني انت مش مش مستحمل رصاص السقعة هتستحمل رصاص الحرب؟؟
اول صلاة اتفرضت على المسلمين كانت قيام الليل خلى بالك قيام الليل كان فرض يعني الراجل كان يرجع منفوخ من المعركة بالليل ويصلى ... لحد ما نزلت اية التخفيف في اخر سورة المزمل

البنات الامامير بتوعنا هتجاهدوا ... ولا فاكرين الجهاد على الرجالة وبس ( عارفين ام عمارة ) بلاش نقربها اكتر للمشاهدين ( عارفين واحدة اسمها نسيبة بنت كعب ) دوروا في جوجل كدة طيب ...... طيب لو قلنا ان الجهاد يا ماما على الرجالة بس مستعدية تتخلى عن جوزك وخطيبك .. والواد ميدو يا ترى هتقوليلوا يروح يحارب ولا هتقوليلوا مجتش عليك انت يا ميدو اللى هتحارب اقعد جنبي عشان تبعتلى رسايل على ميلودي !! .... طيب لما ميدو يحارب هتقلعى البودي كارينا اللى بلون الجلد والحجاب المشخلع وتلبسي عليه بودي كارينا اسود برضه وطرحة اسبانش سودة ؟ ( بالمناسبة عرفت من وقت قريب ان في بنات بتحلق حواجبها وترسمها من اول وجديد بس مش عارف هوا فيه اسطمبة حواجب وكدة ولا ده مجهود شخصي ) طيب الامهات مستعدة تضحى باولادها فعلا وتوديهم يجاهدو .... اذا كان لما بتودو فلوس لغزة ونقول جاهدوا باموالكم بتودوا عشرة جنيه وعشرين جنيه بلاش يا عم بتودي 1000 جنيه مع انك بتبقى قادر ولكن العيال بقى عايزين يتعشوا بسطرمة ... اجيب منين قبل ما تقول بالروح بالدم فكر كدة في الكام كلمة دي ... يبقى متعيبوش على الحكام انهم متخاذلين هما الحكام دول يعني مش من الشعب ؟
لحد دلوقتى فلوس الدول العربية مليار ونص ... لإعمار غزة ... طيب هل ده اقصى ما يمكن ان العرب ( مجتمعين ) يطلعوه ؟؟

بالنسبة للمظاهرات والهتافات لا جديد فيها بتاتا موجودة بقالها حوالي 9 او عشر سنين من ايام الانتفاضة الاولى بصراحة انا عمرى ما تأثرت ولا اتكدرت زي ما اتأثرت بيوم محمد الدرة .... محمد الدرة كوم وكل الاطفال والبشاعات اللى بتحصل دي كوم تاني ... ربنا يرحم الجميع ولكن اللى احنا متصورين انه ابشع ما حصل وان نهاية العالم جت وان القيامة هتقوم المسلمين كانوا بيقولوه برضو ايام المغول ... المغول كانوا بيدخلوا كل مدينة بيدبحاو كل اللى فيها حتى لو استسلموا ويحرقوا كل حاجة ويبقروا بطون الحوامل يعني اطفال اجنة مش اطفال رضع وكان ساعتها في انقسام عربي واسلامى برضو بالعكس ده ساعتها كان فيه خلافة يعني مكنش فيه ده مصري وده سورى وده قطري

بلاش ايام الدولة الايوبية الصليبين وصلوا لدرجة انهم دخلو المسجد الاقصى وعملوه زريبة للخنازير في اكتر من كدة عار .... طيب ايام 67 الىل اسرائيل بتعايرنا بيها الجنود المصريين كانوا متفحمين بالنابالم على طول طريق السويس
اللى عايز اقوله ان لو الناس مخدوش خطوة ايجابية مفيش حاجة هتتغير .... كمان يومين بالظبط الاخبار هتتحول عن غزة وهتروح للمواصلات والعيش والازمة الاقتصادية العالمية ... والشيوخ يرجعوا يتكلموا على ان محدش يفتى على الفضائيات الا باذن من الازهر ... الخ الخ ربنا مش كل شوية بيحكم علينا ناس اضعف مننا عشان نفوق ...طيب محدش بيتعلم ليه ؟ .... ولكن فلنحذر من غضب الله حتى لا يستبدل قوما غيرنا ثم لا يكونوا امثالنا

زى ما قلت الشعارات متغيرتش بقينا نشيل كلمة شارون ونحط باراك ونشيل باراك ونحط اولمرت نشيل لبنان ونحط غزة

سؤال بسيط ليه مكنش فيه نفس درجة التعاطف مع العراق زي التعاطف اللى كان موجود مع غزة ده ؟
مع ان الظروف تقريبا واحدة .... العراق اتحاصر لمدة 10 سنين اقتصاديا وحصل حظر على المجال الجوى العراقى والشعب جاع وحصلت مشكلة ان امريكا زرعت نفايات نووية في العراق ومحدش اتكلم واعلنوا الحرب على العراق بالرغم من انه مفيش اسلحة دمار شامل والعراق حصل فيها مجازر ومآسي في نظري اكتر مما حصل في غزة واضربت بفسفور ابيض واكتر من فسفور ابيض كمان وحصل عندهم ابو غريب ... الخ الخ ولكن العرب خصوصا والعالم عموما مخرجوش يقولوا بالروح بالدم نفديك يا عراق ولم يوقولوا يا بوش صبرك صبرك الزرقاوي يحفر قبرك ... الخ من الاسطمبات المعروفة

الجديد دلوقتى ان مصر بقت تتشتم وحسنى بيتشتم والعلم المصري بقى يتحرق ده حتى احنا لو كفرة مبيتعملش معانا كدة .... والغريييييب جدا انى مشفتش ولا مظاهرة اتحرق فيها العلم الامريكي كالعادة ... ولا الناس مبقاش معاها فلوس تشترى علمين ؟ رغم ان امريكا المرة دي كانت اكتر مرةعلى الاطلاق صريحة فيها واعلنت دعمها الكامل والشامل علنا لاسرائيل ولكن احنا خلاص اتعودنا فدورنا على علم تاني يتحرق غير علم امريكا بجانب علم اسرائيل طبعا ... ومصر كانت جدي الفداء

كمان ايه اللى كل شوية مصر روحى حاربي .... فين الباقى طيب فلنفرض جيشنا 10 مليون واحنا كتير والبنى ادم في مصر عليه تخفيض ... ماشي ... 10 مليون دول اللى هيحرروا غزة والسودان والصومال والعراق وبالمرة افغانستان وكشمير طيب لوحاربنا هل انا ضامن الجبهة الليبية او الجبهة السودانية او الجبهة السورية ؟؟؟

سوريا الجولان بتاعها محتل من 67 محاربتش من ساعتها لحد دلوقتى ليه؟؟ ولا حتى بنسمع انو بيحصل مناوشات ليه ؟ مصر اللى بيتريقوا عليها اتسحلت في 5 حروب بسبب فلسطين ومشفناش قطر عملت حاجة يعني .... كل معلوماتنا عن قطر انها دولة تقع شرق السعودية عاصمتها الدوحة ... دلوقتى بقى ليها امير وشيخة
ايران اللى بتهلل كل شوية تطلع تجرب صاروخ عابر للمش عارف ايه محاربتش ليه ؟؟؟...
حزب الله اللى بيلبسوا اسود ويرفعوا اديهم ويقولوا كلام غير مفهوم مبعتوش صاروخين على غزة ليه ... والغريب محدش لام حزب الله انو سكت هوا بس مصر اللى لازم تنسحل في اي حاجة وخلاص انا متأكد لو كان عبدالناصر عايش كان هيسخن ويعلن حرب ونخسر فيها زي 67 عشان هنبقى لوحدنا وننسحل برضو ومحدش يقف جنبنا

طيب احنا مش جبنا يا عم احنا حاربنا 5 مرات احنا قدها وقدود وهنجاهد قولولى هنحارب ازاي وقطر فيها قاعدتين عسكريتين امريكيتين ولا الكويت اللى الطيارات كانت بتطلع منها تضرب العراق وترجع الكويت تاني ... طيب ليبيا ؟ واليمن يا ترى ؟... بلاش بقى وسع وسع لقطر يا جدع والامير المفدى اللى ظهر فجأة مش عارف راح فين ووزير خارجيتهم لما راح تركيا يحاول يتزعم المفاوضات قالوله هات حد كبير نكلمه ..وطبعا مننساش السدية الاولى الشيخة موزة ... ازاي شخة وفي نفس الوقت موزة ؟؟ .. في وزير خارجية يتكلم في حوار صحفى يقول انا كلمت عباس وعباس قالى هكلمك كمان نص ساعة وكلمني بعدها بساعة ونص وقالى مش عارف ايه ... ده ناقص يقلنا انه شحنله كارت بعشرة ايه يا جماعة في ايه .....

بالنسبة لموقف مصر السياسي فهو ازبل موقف اتعمل من مصر على الاطلاق حتى الان الحضور الدبلوماسي لينا كان غاية في الانحطاط من اول وزير خارجية بيلقى تصريح صحفى وهوا حاطط ايده في جيبه ده حتى كان ناقص يقول مياو الىل هيقربلنا هنخربشه ... لأخرة متحدث رسمي بيشتم علنا حسن نصر الله لمجرد ان مصر على خلاف مع حزب الله فين بقى الدبلوماسية واحنا بنشتم الناس كدة ... يا عم حسن نصرا الله ابن ستين في سبعين برضو مينشتمش ... ايه بقى فايدة البروتوكلات والشكليات

كمان انا مش عارف مصر ليه سايبة تحالفات مهمة اوي كدة زي تركيا وسوريا البلدين دول ضمان كبير جدا للامن القومى ودولتين قويتين وبينا وبينهم علاقات تاريخية مش عارف منفضينلهم كدة ليه كل اللى بينا وبينها علاقات اقتصادية وخلاص .... كمان ايه بقى موقف ايران اللى احنا واخدينه هل كل ده عشان احنا متحالفين مع السعودية والسعودية بتكره ايران عشان هما سنة وايران شيعة ؟ .... انا معرفش ليه متحفظ على ايران ومش عايز يبقى بينا علاقات مفتوحة بين مصر وايران ولكن مش للدرجة دي يعني لو مش هنصاحبهم على الاقل منعاديهمش
انا مع مصر في انها مراحتش القمة اللى في الدوحة لان يا اما القمة كانت تتعمل على طول يا اما متتعملش خالص كمان هما لما علموا القمة عملوا بيها ايه يعني ... يافرحتى وبالنسبة للناس اللى انتقدوا وجود ايران في القمة انا مش شايف فيها مشكلة ايه يعني ما طول عمر القمة العربية بيحضر فيها وفود دول اجنبية قبل كادة كانت بتحضر روسيا وبريطانيا واسبانيا ومحدش كان بيتكلم وايه المشكلة لما تحضر ايران يعني ؟؟
كمان الرئيس القائد حسنى مبارك كان لازم يتشنى لما اسرائيل تروح تنفضله وتتخلى عنه وتروح تتفق مع امريكا على اتفاقية دفاع مشترك .... طيب ما من الاول ... كمان لاحظت غياب جمال مبارك في الموضوع هوا لسة صغير ولا بيتدرب على حاجات تانية .... طيب هوا مش المفروض يقف مع الحاج حسنى عشان يشرب الصنعة ؟ ( على فكرة حسنى حج مرتين :D )

الجزيرة قناة اثبتت انها غير حيادية بالمرة اذا ذكرت فيها مصر متلاقيش صوت واحد بيشكر فيها وان جه واحد للرد او الدفاع تلاقى المذيعين متحيزين مسبقا لفكرة ما في رؤوسهم طب فين بقى الرأى والرأى الاخر الجزيرة ميزتها انها حققت انتشار واسع وهيا بتراهن على الاوبشن ده ... بتشتغل بنظام عمرو دياب وتامر حسنى نظام هعمل اللى هعمله وبرضو هتتفرجوا عليا يا ولاد ال..... لان انا الجزيرة انا كنج القنوات الاخبارية العربية بيفكرونى باحمد السقا لما قال البلد دي مفهاش جزيرة انا الجزيرة حاجة مقرفة بجد لما ليل نهار مصر مصر مصر مصر ولا كأن في دولة فيها فساد غيرنا ولا احنا ريحتنا بقت فايحة اوي كدة ( يمكن عشان المية بتنقطع كتير في مصر ؟؟؟ )

على الجانب الفانزويلي اللى وصل لدرجة ان بعض الناس عايزين يعملوا لفنزويلا مقعد في جامعة الدول العربية والله اكتشفت اننا عالم طيبين ..طيب بجد احنا طيبين لو مكنشا طيبين مكنتش اسرائيل بهدلتنا كدة بقى عشان شافيز طرد السفير نعمله مقعد في جامعة الدول العربية ؟ اه نحييه ونشكره على موقفه المتضامن ولكن مش كدة التضامن مش كدة يا جدعان ... كمان هوا شافيز عمل كدة حيا فينا ولا كرها في الامريكان ؟؟ ومعانا اجابة ونقول الو

طيب لو اعلنا الجهاد تامر حسنى هيحارب ؟ ولا هيتضامن مع الحرب باغنية وطبعا احنا عارفين ان الفن بيأدي رسالة !!

الفكرة ان اللى يقرى الكلام واللى كاتب الكلام ده يفضل فايق على طول مش زعل على فلسطين حبتين واتعصب حبتين وبعدها الدنيا تنسيه لانى لما كلمت ناس في الكلية على الموضوع قالى يا عم وانا مال امي اياكش غزة تولع ...طيب تبرعات طيب ... ياعم هوا انا لاقى اكل عشان اتبرع ...
ده محدش يلومه طبعا لانو لو ضامن لما يديني فلوس يلاقى حق علبة المرلبورو الاحمر مكنش تردد لحظة انو يديني تبرعات لغزة ... وبنت لما سئلت ( مبني للمجهول ) على التبرعات قالت : في حاجات اهم من الشكليات دي ...


ويجعله تامر
سلام

Tuesday, December 2, 2008

google chrome


 بسم الله الرحمن الرحيم




 

من فترة كنت  سامع ان جوجل  عملت   browser  جديد  انا مجرتبوش ولا فكرت اجربه  لانى  كنت من اشد المخلصين  ل mozilla  ولكن   كالعادة الفضول خلانى انزله واجربه  .....  كنت متوقع  انه يحصل مشاكل في اللغة  والفونت وكدة ولكن البرنامج   لحد دلوقتى  مبهرني   خفيف جداجدا  كنت فاكر ان اخف  حاجة  هوا الموزيلا   ولكن ده خفيف اوي اوي بدرجة لا توصف  بالمقارنة  مع  ال7 IE  و Mozilla  و Chrome   فتحت التلات  لينك  واحد فيهم  هما التلاتة وكانت النتيجة المتوقعة ان  كروم  فتح قبل  موزيلا  بصورة اسرع  نسبيا  وموزيلا فتح قبل الاكسبلورر  بفترة 

من اول ما عرفت  النت من وانا في 3 اعدادي ايام ما كان النت بكروت   مش عارف ليه  كنت كاره الاكسبلورر وكنت كل ما اجرب  براوزر تانى  اللى هوا  غالبا   اوبرا  او موزيلا   كنت  بشيله تانى يوم  لان  محدش كان بيعرف يستخدمه  مع انهم مكنوش بيقعدوا على النت  زيي او مكانوش بيقعدوا اصلا عليه 

 بعد فترة  وفي اخر اولى  ثانوي قررت اخد القرار الجرئ وانى استيدل موزيللا ب ال IE والى الابد  وفعلا الموزيلا   جميل جدا  خوصا  ال plugins اللى فيه   بس بصراحة كل ده كوم وال chrome  وخفته كوم تاني  كمان الصفحة  بتبقى  واسعة اوي  بحس ان صفحة النت بتبقى  مالية الشاشة بصراحة 


على العموم  ال chrome  ساب عندى انطباع جميل  اوي  بس  لازلت  مخلتوش ال default browser

Sunday, November 30, 2008

كيف كان شعورهم ؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

وانا بقرى القران بقف كتير قدام الايات اللى نزلت في مواقف معينة ... يعني كان شعور الصحابة ايه لما نزل فيهم قران يتلى الى يوم القيامة ؟؟؟
مثلا كان شعور سيدنا عمر ايه لما نزلت بسببه اية ((واتخذوا من مقام ابراهيم مصلى ) او لما انزلت اية الحجاب او لما قال للرسول مياخدش اسرى من بدر(( ما كان لنبي ان يكون له اسرى حتى يثخن في الارض ))... ولكن برضو كان شعوره ايه هو وسيدنا ابو بكر لما نزلت فيهم اية (( يا ايها الذين امنوا لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النبي ولا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعض ان تحبط اعمالكم وانتم لا تشعرون )) سورة الحجرات

كان ايه شعور عائشة رضى الله عنها لما نزلت 14 اية من سورة النور لتبرئتها ... قصدي ما كان ممكن سيدنا جبريل ينزل بوحى لرسول الله والمؤمنين برضو كانوا هيصدقوه .... انما ليه قران ؟؟

كان ايه شعور سيدنا موسى لما ربنا كلمه ؟؟؟ ... ينهر ابيض ربنا بعظمته دي يكلم عبد من عباده !!!


طب حاجة بشرية خالص اهه حتى رسول الله لم يسلم من غيرة النساء ... سورة التحريم فيها معاتبات للرسول
وزوجاته وبالاخص عائشة وحفصة رضي الله عنهن اجمعين عشان حرم على نفسه شيئا احله الله له .... الحكاية ان الرسول صلى الله عليه وسلم قعد عند زينب بنت جحش وشرب عندها عسل فالسيدة عائشة وحفصة اتفقوا ان لما النبي يخش عند واحدة منهم يقولوله اننا شامين منك ريحة وحشة والرسول كان بيحب يعتني بنفسه ومكنش بيحب يبقى منه ريحة وحشة فحرم على نفسه العسل ... عارفين زي ما نزهق ونقول والله ما انا واكل ....

(( يا ايها النبي لم تحرم ما احل الله لك تبتغي مرضات ازواجك والله غفور رحيم ))
طيب الاية دي جامدة اوي
(( ان تتوبا الى الله فقد صغت قلوبكما وان تظاهرا عليه فان الله هو مولاه وجبريل وصالح المؤمنين والملائكة بعد ذلك ظهير* عشى ربه ان طلقكن ان يبدله ازواجا خيرا منكن
.... الخ الاية)) عتاب شديد جدا

طيب طلحة ابن عبيد الله لما دافع عن الرسول في احد ونزلت فيه الاية دي ((مِنَ المُؤْمنين رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدوا اللّه عَليه فمنْهُم مَنْ قَضَى نَحْبَه ، ومِنْهُم مَنْ يَنْتَظِر ، ومَا بَدّلوا تَبْدِيلا)) طب كان شعوره ايه بقى لما نزلت فيه الاية دي


الكلام في الباب ده يطول وانا كان في دماغى حاجات كتير اوي عايز اقولها بس نسيتها ...

سلام

Friday, November 21, 2008

shift ; s

بسم الله الرحمن الرحيم


اوحش حاجة يبقى عندك كلام كتير اوي اوي اوي في صدرك ومش عارف تطلعه لانه ببساطة مينفعش يطلع برة صدرك ... طب لو الكلام كتير وصدرك مبقاش فيه مكان ازاي افرغ الكلام ده ؟؟؟


يعني ده حتى مينفعش اروح في صحرا وافضل ابعبع .....

يارب


Saturday, October 4, 2008

اليوم الأخير

بسم الله الرحمن الرحيم

لا اعتقد ان يكون مختلفا عن اي يوم اخر .... ربما سأكون ذاهبا للمسجد او عائدا منه ربما سأكون جالسا مع رفاقى على مؤخرة سيارة في شارع عام ... ربما اكون متزوجا حينها وبين احضان زوجتى ... ربما في صلاتى ... ربما في عمرتى او حجتى ... ربما يكون وأحد أولادى يلعب معلقا بكتفى ... او ان احدهم متأبطا رقبتى
لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر ... ربما اكون في القطار ... ربما اكون في ميكروباص او حافلة ... ربما اكون متجولا في احد المولات ... ربما اكون في غرفة تغيير ملابس في احد المحلات ... ربما اكون في احد المطاعم ... ربما اكون في غرفة عميد الكلية ... ربما اكون واقفا امام لجنة مناقشة مشروع التخرج
لا اعتقد ان يكون مختلفا عن اي يوم اخر ... ربما يكون في بيتى ... ربما يكون في كليتى ... ربما يكون في مستشفى ...ربما يكون في المسجد .... ربما يكون تحت ركام احد البنايات ... اوحتى ملتحما بحديد احد السيارات ... ربما يكون في جنازة احدهم ... او في زفاف اخر

لا اعتقد ان يكون مختلفا عن اي يوم اخر ... ربما سيكون بجوارى امي .... احد اخوتى او كلاهما ... ربما سيكون برفقتى زوجتى او احد ابنائي او ربما جميعهم ... وربما ايضا اكون وحدى

لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر .. ليلة هذا اليوم سأفكر في صباحه ... سأفكر في كيفية التصرف مع مديري في العمل ... سأفكر في كيفية الخروج من مأزق سببته لنفسي ... سأفكر في كيفية تدبير اموال الشهر الجديد ...
مهتم لانى صرخت بوجه احدهم ولم اعتذر ... مهتم لان احدهم صرخ بوجهى وايضا لم يعتذر ... ربما اكون مشغولا في هذه الليلة واحاول المام اكبر قدر ممكن من منهج مادة ما .... ربما اكون جالسا عن احد الحرفيين منتظرا انهاء اصلاح سيارتى ... وما يمنع ان يكون هذا اليوم يوم شراء الاجهزة الكهربائية لزفافى .... وانا متأكد تمام التأكيد انى سأكون وقتها غاية في التململ ... ومنذ متى وانا اسعد بتجوالى في الاسواق ؟

لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر... سآكل حتى تمتلئ بطنى ... واحس باضطراب السوائل في معدتى ... ربما سأكون متململا من الطعام ... متمنيا بعض قطع الكباب بدل هذه المعلبات المقرفة .... ربما سأكون راضيا عن بساطة الطعام ... او ربما ساخطا عليه ... او ربما اكون صائما
لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر ... ماشيا افكرفي احدى المسائل... اعبر الشارع غير عابئ بصوت النفير المرتفع القادم نحوي ... افكر في معنى كلمة ما طرأت على فكرى ... اردد آية سمعتها للشيخ رفعت او الحصرى او المنشاوي او البهتيمي او البنا او نعينع اوالزامل او زاهر او اسماعيل اوللقزابري او غيرهم ... ربما ابتهالا لعمران او النقشبندى او لطوبار او للحملى او للحسيني او للهلباوي او لغيرهم ... او ربما اغني لاحدهم الليلة الكبيرة او ابريق الشاي او غيرهم
لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر ... ولكن اكيد انه لن يكون هنا يوما بعده
لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر .... من المؤكد انى لن اعرفه بالتحديد
لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر ... حتما عندما تكون اخر دقيقة فيه سأتمنى ان يكون لي يوم اخر لاعبد الله كما لم اعبده من قبل .. هل ستكون حسرتى ؟.. رغبة في ازدياد ام رغبة في الاستغفار ... ام رغبة في توبة

لا اعتقد ان يكون يوما مختلفا عن اي يوم اخر ... هكذا اعتقد ركاب عبارة السلام ومن قبلهم ضحايا الياوران... ومن بعدهم ضحايا الدويقة ... وما يتخلل هذه الاحداث من غرق وموت وحريق

كيف ستكون هذه الدقيقة .. هل سأكون متوجعا من الم ... هل سأكون باكيا ... هل سأكون متوسلا
هل سأكون ممدا على سرير ... ام جالسا على كرسي مريح ... هل سأكون مكورا ... هل سأكون عالقا في حادث

هل سيبيكيني احدهم ... هل سأشير اليهم " ان كفوا عن البكاء " ... هل سيقف ابنائي الصغار لا يدرون ماذا يحل بوالدهم
هل ستهز زوجتى صدري مخبرة اياي انى قد تأخرت على العمل ... هل ستتفاجأ او سيرزقها الله السكينة ... هل ستفتح على امي باب غرفتى وتزيل عن الغطاء ضاجرة بنومى الكثير الذى تجاوز الخمسة عشرة ساعة .


اللهم انى اسالك رضاك والجنة واعوذ منك من سخط والنار ... من ذا الذى يحيا .. وانت عليه ساخط ... ومن ذا يفوز وانت منه غضبان ... ارجوك يارب ادخلنيها ... ولا تدخلنيها ... اللهم قربنى منها يارب ... اللهم ابعدني عنها يارب .... اللهم لا رضى بعد رضاك ولا هدى بعد هداك ... اسألك صراطك المستقيم .... اللهم اغفر له وارحمه واهده واجبره وعافه واعف عنه واكرم نزله ووسع مدخله واغسله بالماء والثلج والبرد ونقه من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الابيض من الدنس وابدله دارا خيرا من داره ونزلا خيرا من نزله وزوجا خيرا من زوجه وولدا خيرا من ولده ودارا خيرا من داره وجارا خير من جاره اللهم هون عليه ذلك اليوم ... اللهم ارزقه شربة هنيئة من يد حبيبك لا يظمأ بعدها ابدا ... اللهم افسح له فيه مد بصره ... اللهم اجعلنى ممن يعملون له بعد الممات ... اللهم وهب لى من يعمل لى بعد الممات ... اللهم صحبة مع الرسول اللهم صحبة مع الرسول اللهم صحبة مع الرسول ... اللهم هون علي سكراته .. وارفع عنى اهواله ... اللهم اسألك قبل الموت شهادة ... اللهم لا تعذبني بما جهلت به عليك ... اللهم انى اشكو اليك بما تعلم ... يا بارئي يا فاطرى ... يا من حلمت عن جهلى ... اسألك حسن الخاتمة ... اللهم لم افعله عالما بعزتك .. بل جاهلا لجبروتك يا عزيز يا جبار
اسألك حسن الخاتمة ... اسألك حسن الخاتمة ... اسألك حسن الخاتمة


Sunday, September 7, 2008

اخرتها ايه ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

مش عارف انا الحاجات اللى حصلت اليومين اللى فاتوا دول مش مؤشر حلو خالص ... حريق مجلس الشعب ... اختطاف سفينة مصرية ... انهيار المقطم .. وفاة ابو غزالة ...


استشرى الفساد في مصر بطريقة بشعة جدا وعادة الوضع ده مش هيستمر يا الناس ترجع عن اللى بتعملو ويتقوا ربنا يا اما ربنا هيورينا كيف يكون انتقامه ... اصل السكوت عن الحق عمره ما بيدوم ... العبارة والحريق والمقطم قضاء وقدر اه .. لو العبّارة فيها وسائل انقاذ والمجلس فيه انظمة اطفاء والمقطم معموله ركائز خرسانية وربنا رايد كان برضه الكوارث دي هتحصل .. ولكن احنا معملناش ليه ؟

عمر
ما بتحصل في مصر  كارثة الا ويكون فيه تقصير ... يعني الكارثة اللى محدش يقدريتكلم عليها وتكون ابتلاء من الله حاجة زي زلزال 1992 كدة ..  مكنش عندنا وقتها " ولازلنا " اجهزة تنبؤ بالكوارث فلما حصل الزلزال والدنيا اتكركبت محدش فتح بقه لان ده قضاء الله وقدره ملناش احنا دخل فيه .

انما اللى بيحصل دلوقتى ده مؤشر لمصايب اكبر جاية ... والله اعلم

قوموا الى صلاتكم يرحمكم الله !!

Wednesday, September 3, 2008

بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعد :

إنكم لم تخلقوا عبثاً ولن تتركوا سدى ، وإن لكم معاداً ينزل الله فيه للفصل بين عباده ، فقد خاب وخسر من خرج من رحمة الله التي وسعت كل شيء وحرم جنة عرضها السموات والأرض .ألا ترون أنكم في أسلاب الهالكين ، وسيرثها بعدكم الباقون ، كذلك حتى ترد إلى خير الوارثين ، وفي كل يوم تشيعون غادياً ورائحاً إلى الله ، قد قضى نحبه ، وانقضى أجله ، فتودعونه وتدعونه في صدع من الأرض غير موسد ولا ممهد ، قد خلع الأسباب ، وفارق الأحباب ، وسكن التراب ، وواجه الحساب ، غنياً عما خلف ، فقيراً إلى ما أسلف ، فاتقوا الله عباد الله قبل نزول الموت وانقضاء مواقيته ، وأني لأقول لكم هذه المقالة وما أعلم عند أحد من الذنوب أكثر مما أعلم عندي ، ولكن أستغفر الله وأتوب إليه


عمر بن عبد العزيز

هما الناس دول كانوا بيجيبوا الكلام ده منين ... اكيد من القران مش كدة ؟

Friday, August 22, 2008

هابي نيو ييير

بسم الله الرحمن الرحيم


برغم كل شئ وبرغم ان حصل حاجات كتييير جدا جدا منذ اخر بوست وفيه مليون حاجة عايز اتكلم عنها ولكن اهم حاجة انه باقى 8 ايام على بداية السنة الجديدة فكنت عايز اقلكم هابي نيو يير وعلى الله تتولدوا من جديد زيي كدة لما بتولد كل سنة من جديد :)

ويارب تكون السنة الجديدة سبب في انكو تكونوا اتقى واسعد واجمل وانقى واصفى واحسن وانضف واحلى وأأمن



Tuesday, July 22, 2008

الحمد لله

بسم الله الرحمن الرحيم

22-7-2008 

الحمد لله عديت ... ولكن بمسمارين في الحيط

وقدر الله وما شاء فعل

Saturday, June 21, 2008

حتى اسألوا ابريق الشاي

بسم الله الرحمن الرحيم


أنا انا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت

كان فيه واحد أتنين تلاته

ويا أربعه خمسة تاتا تاتا

راحوا لعم علي الحلواني

عايزين بسكوت بالشيكولاته

الحلواني يا أطفال .. فكر حبه وبعدين قال

بسكوت بالشيكولاته مفيش ... يمكن فيه عند البقال

البقال قال .. أشتروا سكر !! خدوا بفلوسكم كلها سكر

احلي شيء في الدنيا السكر حتى أسألوا أبريق الشاي

أبريق الشاي أبريق الشاي

أنا انا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت

كان يا مكان قفطان لونه أحمر

لا بساه أموره أسمها مرمر

و قطط رومي وديك فيومي

وأنا وأنتم قاعدين نتنأور

حاجه ظريفة وعال العال

لكن فجأة حصل زلزال ... زلزال .. زلزال !!!

أتاريه الفيل أبو زلومة عمال يرقص في الأدغال

جوه الادغال الهندية .. الفيل بيغني أغينة

ويقول أنا وأنتي يا زلومتي نشبة سوى أبريق الشاي

أبريق الشاي أبريق الشاي

أنا انا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت

كان فيه في بلاد العاجيب

حفلة شاي لتلاتة حبايب

الدبة والبوبي والنملة ... والتعلب بره ملوش نايب

التعلب قدامهم فات و في ديله سبع لفات

كل الحفلة قالولوا يا تعلب أبعت عنا عشر يرادات

تعالوا بقه

فيها لأخفيها ... وأقلب فناجيلها وكراسيها .. وعلشان أغيظكم وأجننكم راح أخبي أبريق الشاي

أبريق الشاي أبريق الشاي

أنا انا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

وأعرف برضه يا كتاكيت أحكي حواديت

كان أيه فيه أيه وأحد مزكاتي

ومعاه صحبه مألفاتي

ركبوا في المركب عاموا عاموا عاموا عاموا لجزيرة القرصان زناتي

الإتنين كانوا طوال وعراض أنكمشوا بفعل الأمراض

بقوا كده من الأجواء الساقعة والسمك البلطي العضاض

القرصان قال أقفوا كويس

أأأ أحنا كده كويس

ياله نخش عليه ونميس و نغني أبريق الشاي

أبريق الشاي أبريق الشاي الغنوة ادي مش عارفها

ياله دلوقتي نألفها

أنا أنا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

أنا أنا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

دي يا ولاد قصة تأليف وكمان تلحين الغنوادى

أنا أنا أنا أبريق الشاي

أيدي كده بوزي كده

أصب الشاي وأرجع كده

أصب الشاي وأرجع كده

أصب الشاي وأرجع كدهو كدهووه

اغنية كلمات صلاح جاهين غناء سيد الملاح

ساعتها الاغنية دي بالنسبالى كانت قمة التكنولوجيا انو ازاي قدروا يعملوا واحد شبه سيد الملاح اللى في اخر الكليب ده وكنت بضحك اوي على القرصان وهوا بيرقص :) وكنت بخاف اويس من سيد الملاح شكله كان بيخوفنى وانا صغير :$

اغانى الاطفال دي ضرورية جدا للطفل في صغره خصوصا انو بيبقى في بدايه حياته ودي بتبقى وسيلة عشان تديله معلومات وتزود الحس الموسيقي عنده ده غير ان الاغاني دي بتبقى مليانة الوان ورقصات وحركة ودي حاجة الطفل بيحتاجها جدا وبتأثر في شخصيته بعد كدة

انا مش هنسى اغاني زي هم النم - الدنيا برد يا عم خليل - كوكو واوا - اش اش بتاعت عبدالمنعم مدبولى كان بيقول فيها اش اش اش انهاردة لانجة (يعني جديد ) ولو امبارح مش انهاردة مانجة سيبك من اللى يوش واسمع للى كمانجة - جدو يا جدو اللى كان بيغني فيها عبدالمنعم رياض - ماما ستو - وحاجات كتير

التلفزيون زمان كان بيقدم حاجات كتير اوي للطفل وكان بيعتبر مصدر تسلية وثقافة فعلى ... الذكريات دي فكرتنى بالاغنية اللى كان بيعلنوا بيها للاذاعة والتلفزيون كان بيبقى فيها مقطع بيقول ... كلو ثقافة وعلوم وفنون بيسلي تمام زي السيما التلفزيون التلفزيوووون

اعتقد التلفزيون كان مصدر تسلية لان مكنش فيه غيرو يعني انا فاكر مثلا كانت الناس تتجمع قدام مسلسل اوشين انكد مسلسل في حياة الناس .. وبرنامج تاكسي السهرة وبرنامج اخترنا لك وبرنامج حكاوي القهاوي بتاع سمية الاتربي كانت بتقول فيه مقدمة حلوة اوي .. لوكنت ناوي او كنت هاوي تعالى واسمع حكاوي القهاوي مش متأكد من الكلام بس متهيالى كان كدة ... وتتر البرنامج كان موسيقته حلوة اوي ... انا فاكر لما كانوا جايبين مغامرات جيليفر ...كان ساعتها حدث كبير جدا وكنت مسترهب بقى قمة التكنولوجيا ازاي يخلو راجل كبير كدة وحواليه ناس صغيرين كان جميل اوي ( ساعتها ) ... ده غير برنامج مواقف وطرائف اللى راجل كان بيذلنا وهوا بيقدمه يقلك برنامج مواقف وطرائف وعجائب وغرائب لفيت كل انحاء الدنيا وتعب عشان اجيبلكو اللقطات النادرة دي وهيا لا نادرة ولا يحزنون بس اهو الكدب ماشي في دمه

وعلى الفطارفى رمضان كانوا بيجيبوا مسلسل اطفال اسمه باور رانجرز كنت بحبه اوي زمان بس دلوقتى لقيته سخيف ... وكانوا بيجيبوا سلاحف النينجا وكانوا بيألفوا اسماء عربي مكان الاسماء الحقيقية مع انهم كانو محتفظين باسماء سلاحف النينجا بالانجليزي ..حاجة غريبة
ولا مازنجر يلاهوي كاناو بيدحكوا علينا واحنا صغيرين ويقلك لو خلصت اكلك هركبك مع مازنجر في طيارته ولما اخلص اكلى يقولي مازنجر جه وملاقكش :( فمشي :(

وبعدها عملوا جرندايزر والله يرحم ايام دوكفليد وصوره اللى كانت بتبقى في اللبان دي ونقعد نلزقها على الدواليب والسراير وبابا يزعقلنا
:D

وكان فيه كابتن ماجد اللى كذا مرة كنت بغيب من المدرسة عشان اشوفه الصبح ... وشئ اساسي لازم اتفرج على توم ان جيري اللى كنا بنقول عله ( توموجيري) كلمة على بعضها كدة :)


انما دلوقتى مفيش اغاني اطفال بالمرة وحاولوا يعملوا اغاني اطفال طلعت اغاني ممسوخة يعني ازاي اقارن اغنية بابا فين باغنية الشاطر عمر مفسش وجه للمقارنة اصلا حاجة خنيقة فعلا فترة التمانينات دي كان فيه اتجاه عالمى لادب الطفل يعني مش مصر هيا اللى كانت فركيكو يعني قبل الفترة دي مكنوش بيهتموا بالطفل انما بعد الفترة دي العالم اتقدم واحنا زي اي مجال تانى اكتفينا باللى وصلناله ... دلوقتى برامج الاطفار بتخنق الاطفال قبل الكبار حتى المذيع بيبقى قاعد مخنوق من العيال الصغيرة وناقص يقلع الحزام ويضربهم بيه فين ايام برنامج عروستى ونطى نطة يا دبدوبة مع انى مكنتش بحب البرنامج ده وانا صغير يعني بس اهو احسن من اللى موجود دلوقتى ده اذا كان فيه حاجة يعني دلوقتى بتخاطب الطفل

الطفل دلوقتى بيفتح عينه على الكومبيوتر والعاب مليانة عنف العيل يبقى عنده سنتين تلات سنين لسة يدوبك متعلم الكلام ويقلك انا دخلت المرحلة 5 اللى فيها البت المزة ...كلمة مزة دي عرفتها في اولى اعدادى باين ... ولا يمكن ساعتها كانوا لسة مخترعينها مش عارف .. المهم ان الجيل الجاي ده هيبقى وحش وافكاره مسمومة يعني هنبقى عواجيز وشاببنا زي الزفت هيبقى عندهم ميزة بس وهيا حرية التعبير وحرية الاعلام ... محدش بقى يخاف ومحدش بقى يتم التعتيم عليه اعلاميا وبقى ممكن تتأكد من صحة الخبر بسهولة

يلا ربنا يلطف بينا

سلام



Tuesday, June 17, 2008

كلام الناس ... بيقدم وبيأخر

بسم الله الرحمن الرحيم

لست مطالباً عزيزي القارئ بأن تقرأ هذا الموضوع بشمولية شديدة ... هذا ليس موضوعا مسبق التجهيز لذا لا تقرءه وانت مسبق الاقتناع سواء بصحته او عدمه ... كما ان هذه المقدمة ليست للتأثير عليك او محاولة منى لجذبك الى صفى الفكري ... انها فقط تأملات او لنقل انها بديهيات فخذ ما يتفق منها مع سلوكياتك واعتقادك ودع الغريب منها عنك لصاحبها فهو اولى بها . اصر على ان تفهم ان الغرض من هذه التدوينة شخصي بحت وان لم تستفد من هذا الكلام فلا عدوان على وليس لك الحق في ابداء اي اعتراض لانه سبق وان حذرت .

منذ فترة وجيزة وقعت في خطأ جسيم جدا وهو انى في احدى المرات بعد مناقشة حادة مع احدهم استسلمت للضعف الفكرى في النقاش على غير عادتي ... فوجدتنى وللمرة الاولى في حياتى اطلب منه ان يسكت ويغير الموضوع واعلنت انهزامى له على غير عادتى من التشبث بمحاولة فهم الاخر ... وما آلمنى حقا انى قمت بهذا الفعل خوفا من يغير كلامه شيئا في نفسي ... وكان هذا من اغرب ما حدثت به نفسي عندما انزويت بها افكر في اسباب هذه الانتكاسة الرهيبة التى امر بها ... فوجدت ان لاشئ يبعث على الخوف او الرهبة وان تصرفى كان نتيجة طبيعية لانى وقعت في مصيدة كنت دوما احذر نفسي من الوقوع فيها وهيا التشبث برأى من الاراء على عمى وجهل بالاراء الاخرى وان كانت خاطئة

بستغرب جدا البنى ادم اللى يكون هدفه الاول والاخير انو يحاول يخليك تعترف بانه على صواب وانك ( ان لم يكن باقى الناس برضه ) غلط في غلط والنوع ده من الناس يمكن هزمه بسهولة بمجرد انك تبينله انه صاحب الرأي الفريد واننا دراويش في تكيته والنوع ده لا يرجى منه اي خير ولا تستفيد ابدا بنقاشك معاه .

ونوع تاني يحكم على الناس بمجرد الرؤية والمظهر فاللى لابس جلابية بالنسباله شيخ واللى يصلي في المسجد بالنسباله علامة عصره واللى حافظ القران ولو سور قليلة فده في الجنة وش.... وطبعا منيش محتاج اقول انه بيفتكر ان اللى مبيصليش ده كافر ... وفيه فيرجن معدل من الناس دي يؤمن تمام الايمان بانك يا تبقى زي الشيخ محمد حسان يا اما ابقى قابلنى ان دخلت الجنة والنوع ده بيوجع دماغك يوميا انه بيفهم الناس من النظرة الاولى ومؤهل تماما انه يحللك شخصيتك بول وبراز ان استلزم الامر عشان يقلك انت فيك ايه وانك كتاب مفتوح ومراية 40 × 60 وانه بسلامته يعاني من انه يفهم الناس ويقلهم على عيوبهم وعادة ما تنتهي المناقشة بان يطلب منى اقرار مواهبه بسؤال ... ها ايه رايك مش انفع استاذ علم نفس ؟

نوع تالت يميل الى تأليه كل ما هو معجب به فلا تجرؤ على ان تقول ان فيه شيخ يقرى القران احسن من الشيخ عبدالباسط ولا واعظ اعظم من الشيخ محمد حسان وامك اكيد مش راضية عنك لما تقوله ان فيه لعبة كورة احسن من الفيفا ..... متستغربش كلامى وحاول تفهمه لو سمحت
نوع رابع يسخر منك ليل نهار وقلك انا عايز افهم انت على قدا ما بتصلى وتصوم بس بيتنجح بمقبول وايه علاقة العبادة بالدراسة انا عايز افهم ... معنى كدة ان الكافر ربنا بيسقطه ( افلا تعقلون )

على غير المتوقع لما بدأت اتعمق في فهم ديني وتقربي من ربنا بدأ الناس يحطونى في قالب جديد تماما ففجأة من يوم وليلة اصبحت عم الشيخ عبدالله ... الموضوع كان موجود من زمان بس بدأ بقى ياخد طابع رسمي لما مبقتش افوت صلاةالتراويح في رمضان وبدأت اواظب على الصلاة في المسجد بعد رمضان ... مع انى كنت مواظب على الصلاة في البيت او الكلية ولكن فرقت مع الناس اوي حكاية الصلاة في الجامع ...

في رمضان اللى فات ده حياتى اتغيرت اوي .. من ناحيتي نويت بعد كدة انى افهم الدين ده صح ومن ناحية تانية بدأت الناس تهاجمنى فمثلا ممكن يتبصلك باستغراب ممكن يوصل لاحتقار احيانا لما تقول لفلان هعدى عليك بعد المغرب مثلا ولما يقلك اقابلك فين تقله هقابلك في الجامع اللى عندكو الاقيه يضايق فعلا ويقول ربنا يتقبل يا عم الشيخ ... ساعات مبيقلهاش ببقه لكن كتير من الناس بيقولها ..... يعني مش واجب عليا كل مرة انى ابين للناس يا جماعة انه لا يستحق احد لقب شيخ في عصرنا الحالى الا لما يكون واحد متخرج من الازهر او من معاهد اعداد الدعاه المهم يبقى معاه شئ يؤهله انو يبقى شيخ مينفعش ابدأ اقول على واحد شيخ لمجرد انوبيصلى او بيقرى قران او انا " بشوفه " بيعمل كدة

واحد من الناس قالى اللى انت فيه ده يابنى مرحلة وتعدي ... سبحن الله يعني كدة بقوا يصنفوا التدين على انه نزوة عابرة زيها زي شرب الحشيش ومصاحبة البنات ..مش دي فترة وهتعدي برضه ؟

وان خلصت من دول يجيلي ناس تانية بيحاول بس انو يعمل معاك مناظرة ويكون كلامى ليه ... انت شفتنى قبل ما
" استشيخ " على حد تعبيرك كنت بشرب سجاير مثلا وبطلت او كنت مصاحب بنات ودلوقتى تبت وانبت هل كنت بتشوفنى ليل نهار عمال اسب واشتم يقلك لا ..طيب طلاما لا ايه الضرر اللى طايلك من انى بواظب على الصلاة في المسجد

حاجة غريبة جدا انى احس بخوف وانا بقرى قران او لما اعوز اقرى قران بحاول اشوف مكان مفهوش حد خوفا لحد يتريق عليا او يحطنى في قالب انا المفروض ما اتحطش فيه وفي نفس الوقت ده بدأ يجذب ناس ليا عمرهم ما كانوا بيسلموا عليا ولا يعبرونى ودلوقتى بقيت اشوفه يضحكلى وفجأة بقيت حبيبه في الله وياريت كمان اربي دقنى وكفاية " الضلال " المبين اللى كنت فيه ... طيب يا اخي الفاضل يعني هل مجرد وجودى في المسجد جنبك خلاك تعاملنى بالشكل ده طب لو انك مطمئن بالايمان كان فين ده من زمان ولا دلوقتى بقيت تصنفنى وتحطنى في قالب " الاخ"
فين تقوى الله ومعاملة الناس لوجه الله ... لا يعرف ما في نفس الانسان الا الله يبقى منحكمش على الظاهر ونسيب الناس في حالها احسن

هل من الطبيعي ومن الفطرى انى المفروض ادافع عن نفسي عشان بصلى وبقرى قران وببين اهتمامى بالفلسفة الاسلامية والتفكر في الله ... يعني المفروض اكتم ده على اساس ان كفار قريش محاصرين البيت

هل من الطبيعي اتعرض للهجوم لما زي اي انسان طبيعي عايش حياته الطبيعية بيضحك ويغضب وممكن يتفرج على فيلم او يسمع اغنية او يقول رايه في حاجة او يشجع فريق معين .. واحد مرة سمعنى بقول لواحد عايزين نروح ساقية الصاوي خدنى على جنب بعدها وبيقلى انت مش كان ربنا تاب عليك ساقية الصاوي ايه اللى عايز تروحها على اساس ان ساقية الصاوي دي porno club مثلا حاجة غريبة جدا

مين اللى قال انك عشان شفتنى بصلى الصلوات اللى هيا اصلا فرض تحطنى في القالب ده يعني المفروض ان ده كدة خلاص غاية الايمان امال لو كنت بصلى النوافل والسنن الرواتب وقيام الليل كنت قلت ايه
مين قال ان الصيام هوا صيام رمضان بس وانت مالك اصلا اصوم اتنين وخميس ولا لا ومنيش مجبر انى اقلك الاسباب كمان ... الناس لما تعرف انى صايم بالرغم انى بخبي ده بتبصلى بصة غريبة اوي بجد يعني صيام النوافل ده غاية الايمان في نظرك ولا زلام دقنى طوله امترين عشان متستغربش صيامي

واحد يقلى استعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان ... بس هل الكتمان يتدرج تحته كتمان في العبادة ... ده حاجة ظاهرة ومطلوب مننا اننا نظهرها منيش انا في امريكا ولا هولندا عشان اتكسف من ديني بالعكس الدول دي ممكن تلاقى فيها هناك حرية عبادة اكتر من هنا ... اللى انا فيه ده مش تدين ومينفعش تحطنى في القالب ده ليل نهار ... ليه بتضايق لما تلاقيني بقول نكتة ليه تضايق لما اقلك انى مش هخش الفيلم الفلانى عشان فيه لقطات خارجة ...طب ما انا مكنتش بخش زمان قبل ما ابقى عم " الشيخ " افلام هابطة او فيها مناظر ليه دلوقتى اتنبهت فجأة انى مبخشش الافلام دي ... عشان طلعلى علامة في جبهتى !!!

ياربى ايه ده... ليه انا مضطر ادافع عن نفسي في حاجة بديهية ومسلم بيها اللى انا بعمله ده حاجة زي ال minimum requirements يعني طبيعي جدا ان رصيدي في الحسنات يبقى صفر وعادي جدا لومدخلتش الجنة ( اللهم احفظنا ) بعد ده كله ..لانى بعمل اللى المفروض عليا اعمله وحتى لو كل يوم بقوم الليل ومش مفوت طاعة مبعملهاش يكون ليا الحق انى اعتقد انى بعملى ده هخش الجنة كدة يبقى انا بضحك على نفسي وعلى اللى حواليا

انا متشتت اوي وكل زعلى انى مضطر ادافع عن نفسي وبتهاجم واللى بيشرب خمرة وحشيش وكل يوم مع واحدة في الحرام بيكون ليه هيبة ولايضطر على الاطلاق انو يدافع عن نفسه لانه عمره ما هيتعرض للهجوم

الطف بيا يارب واهديني وثبتني وارحمنى من نفسي ... يارب عايز اقرب ليك اوي عايز ابقى عبد بمعنى عبد لو الناس فاهمة ان عبوديتك عز مش هيبقى ده حالنا يارب مش عايز اكتر من رضاك لان اي حاجة في سخطك ملهاش لازمة يارب اهديني وثبتني وصبرنى على الابتلاء يارب ... يارب مش عايز اكتر من انى ابقى في حالى والناس كمان في حالها ويارب متخليش الغرور يسترب لنفسي ... امين


الرجاء التركيز في عنوان الموضوع كويس اوي وياريت متاخدوهوش على ان الغرض منه الاستسلام لكلام الناس .... ليه معنى تاني خالص انا قاصده

سلام


Monday, June 2, 2008

simply complicated

بسم الله الرحمن الرحيم

من ربي ؟ قد يفنى عمرى ولا اجد اجابة لهذا السؤال .... ربي عظيم ... عظيم جدا ... عظيم لدرجة ان عقلى لا يقدر على استيعاب اسباب عظمته ... هل هو اقصور بعقلى ام هي عظمة لاترقى اليها عظمة ؟

لا ادرى من اين ابدأ ... كم من بشر قبلى حاولوا الوصول ولم يستطيعوا ؟ .... وهل استطاع احد ؟

اقنع نفسي بان الله قسم بعض من عظمته على خلقه فتجد الكمال في كل خلقه بهذا الجزء من العظمة فلو ادركنا عظمته كلية .. فمن يدريك اذا ان عقولنا وقلوبنا البشرية ستتحمل هذه العظمة ... ولو افترضنا حدوث ما ذكر آنفا ... حتما سنشعر بالتقصير لاننا لن نوفى حق هذه العظمة ولن ندرك لها قدرا

ماذا اراد الله ؟ .... ولو انه ليس بحاجة لذلك .... فما الذى يمنعه من ان نكون عبيدا مسخرين في البدء ... الم تسأل نفسك لماذا لم يخلقنا اساسا عابدين له ... ولماذا اساسا خلق لنا كونا وماء وهواء وصحراء وبساتين وشتاء وصيف ونهار وليل ... لو اننا خلقنا ووجدنا انفسنا مسخرين لخالق هذا الكون لما استعجبنا ولا استغربنا ... كيف نتعجب ونحن عبيد لمن خلق كل هذا .... لماذا نذنب بعد كل هذا؟ ... ولماذا يغفر الله ؟ .... قد تجد مبررا لان تذنب ... مثلا ان تقول انه لا يوجد عقابا فوريا للمذنب وان الذنب نفسه يتساوى فيه امثالك من البشر فكلهم مذنبون ولا يستطيع احد ان يطلع علينا في الصباح ويقول انا لم اذنب يوما ... ولكن لماذا يغفر الله ... بكل بساطة لانه غفور ... ولماذا هو غفور سبحانه وتعالى .. لانه رحيم هل انت متخيل رحمته ... هل لمستها يوما... هل شممتها ... او تحسستها باصبعك ... لكن لن يدركها عقلك يوما ... عزيزي القارئ لا تسألنى لماذا هو رحيم ؟ لان عقلى لا يدرك هذا التساؤل اصلا

عندما بدأ الانسان في التفكير ومقارنة النتائج والمقدمات اهمل مقدما لم يجد له نتيجة ... وتعامل مع الكون على هذا الاساس فضل وغوى وايضا ازداد ايمانا وتسليما وعبودية ... انها فكرة اللانهائية
كل شئ لم يستطيع الانسان تخيله او التعامل معه اعطاه اسم لانهائي او مجهول ... ما هو الانهائي وما هو المجهول...لن تجد اجاب هي في الاصل اشياء وضعت للشياء التى لم نجد لها اجابة ... لو اننا علمنا مجهولا ما فسيبقى مجهولا لدينا لماذا كان مجهول في الاصل ولو اننا عرفنا حقيقة اللا نهائية فسيظل هناك دائما لا نهائية وما بعدها ايضا

سبحانك عصيتك ... وعندما عصيتك عصيتك جاهلا عالما ... جاهلا لاطلاعك وطاعتك ... ولكنى كنت عالما دائما انك غفور
سلطت علينا عالم بضعفنا فان لم نتقو بك ازددنا ضعفا .... قوي عزيز جبار منتقم .. رحمن رحيم رؤوف لطيف
ليس كمثلك شئ وما هوا ذا الشئ الذى سيكون مثلك حتما ستكون انت خالقه لذلك ستبقى لا مثلك شئ ... لا تأخذك غفوة ولا نومة مهما قلت او قصرت ... كيف يحدث ذلك وانت صاحب المسافر وخالق الاجنة .. كيف يحدث ذلك وانت شافى المريض رازق للسمك في الماء وللطير في الهواء فشكروك ولما رزقت الانسان عصاك وكفر بك ولم يعرف لك قدرك فحلمت عليه ابلغ ما يكون الحلم وكلما ازداد معصية ازددت حلما ربي احمدك على كل نعمة انعمتها علي ولم احصها فان احصيت نعمك ما احصيت شكرك عليها لذلك ابقيتها لا تحصى ولا تعد ... لم نحصي عليك ثناء يا ارحم الراحمين ولكن علمتنا ما تثني به على نفسك ... فانت عالم للغيب وعالم للشهادة ... ملك .. قدوس .. سلام .. مؤمن ... مهيمن .. عزيز .. جبار ... متكبر سبحانك كيف اشرك بك الانسان وقد علم ذلك منك ولم ينكره عليك
وحدك الخالق ووحدك البارئ ووحدك المصور وحدك الصمد عند الشدائد والمستعان عند الكربات

ببساطة انت الله ... ولكن هذا الاسم معقد علي ان افهم مغزاه

Friday, February 29, 2008

متدينيش عقلك .. ولاتمشيش حافى

بسم الله الرحمن الرحيم

بتعجبنى جدا مواقف سيدنا ابراهيم في القرآن ... يعني مواقفه غالبا ما بيبقى فيها حوار منطقى ودائما ما يسحق اعداءه بالحجة المنطقية .. سيدنا ابراهيم يعتبر اكثر نبي مفضل ليا بعد سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ... في نظري كل الانبياء في كفة وسيدنا محمد في كفة تانية لان العناد والتعب اللى قابله سيدنا محمد كان اكبر من اي عناد وتعب قابله نبي تاني والرسول قال عن نفسه كدة ( انا سيد ولد آدم ولافخر ) ده في واقعة لما الصحابة قعدوا يفاضلوا بين الانبياء ... واللى عايز الحديث بطوله يقلى

سيدنا ابراهيم عجبني موقفين ليه اوي في الاقناع و الاقتناع
الاول لما رد على النمرود لما ادعى الاخير انه اله ( أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ) ياريت تركزوا في تسلسل الكلام والاقناع وركزوا اوي في لفظ ( فبهت الذى كفر ) ده احنا حتى لما بنفحم حد بنقول ( ده اتحرق ) او بنقول ( رجع قفاه يأمر عيش )

الموقف التاني لما طلب من ربنا يوريه كيفية احياء الموتى .. وده لا ينبغي الا لنبي ومن رايي سيدنا ابراهيم مطلبش كدة من ربنا الا لما وصل لمرحلة عالية جدا من الايمان بالله مش العكس يعني سيدنا ابراهيم محتجش كدة عشان يأكد ايمانه .. ولكن ده جه نتيجة لقوة ايمانه وانه عايز يوصل لمرحلة الاطمئنان ( وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ )

انا اللى حاوليا غالبا من النوع اللى مش بيقتنع الا بالطريقة دي يعني بيتطلب منى وقت ومجهود كبير انى اقعد اجيب حجج منطقية عشان اقنع اصحابي او زمايلى بحاجة .. مش شرط حاجة في الدين ( ده اذا مكنش غالبا ) ولكن اي حاجة تانية من اول محاولة اقناعهم بمدى اهمية عدم التف ( الصق ) على الارض مرورا بان البص على البنات غلط سواء على الطبيعة او الفرجة على الافلام الاباحية انتهاءا بانك لازم تصلى ... وكل مرة ربنا يوفقنى واقنعهم بس اللى في دماغهم في دماغهم .... وارجع تانى لوجع الدماغ تانى لما حد فيهم يقلى اقنعنى وانا انفذ ولما اوجع دماغى واضيع وقتى معاه ... واسأله في الاخر اقتنعت ؟ ... يقلى اقتنعت ... او يقلى انا عارف انى غلط بس مش بأيدي حاجة اعملها ... هنا بيخلص دوري ويجي دوره هوا انو مش عايز يصلح من نفسه

انا شخصيا مبحبش الجدال خصوصا اذا كان مع اشخاص سفسطائيين يجادلون من اجل الجدال فقط او مع اشخاص prethoght او مبرمجين دماغهم انهم يدخلوا الحوار ده من غير ما يكونوا ناويين يغيروا وجهة نظرهم اذا اكتشفوا انها غلط

لكن مواقف سيدنا ابراهيم اللى في القران كلها بتدلل على اهمية التفكير المنطقى ... وان لو الانسان فكر منطقيا وقاس استنتاجاته على الفطرة هيوصل لفكرة الهداية ... ده باذن الله طبعا ... وان سيدنا ابراهيم عمل كدة بناءا على توفيق الهي محض ( وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ )

موقف سيدنا ابراهيم وهوا صغير في اكتشاف الله ... اول حاجة اقر من جواه ان الاصنام دي متنفعش الهة
وانو اصلا مينفعش للكون ده اكتر من اله ... ( وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُّبِينٍ )
قعد يتأمل وحكم المنطق في استنتاجاته ... شاف نجم قال ده ربي ... بس النجم لما جه الصبح مبقاش موجود قال في نفسه ازاي اله مش موجود الا بالليل بس ... قال يبقى القمر ربي لانه اكثر انارة ... بس القمر نفس حكاية النجوم مش بيظهر الا بالليل ... قال يبقى الشمس عيا الاله الفضل لانها اكبر وبتدينا حرارة ... بس الشمس برضه غابت وجه القمر بعدها ... ايقن ان رب الكون اكبر من انو يبقى شمس بتغرب او قمر او نجوم (فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ * فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ *فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ )
قاس استنتاجه على الفطرة ووصل لنتيجة ان فيه اله واحد للكون ده وانه هوا الوحيد صاحب الهداية ( إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ )
ولا حظوا كلمة الذي فطر السموات ... معرفش لسة اسم الله ولكن استدل على اسمه من افعاله لان محدش قادر على انو يخلق الكون ده ( السموات والارض ) الا اللى يستحق العبادة مش الاصنام اللى احنا بنعملها بادينا

بعد كدة ... ربنا اختاره للرسالة ولقنه الحجة ووفقه في مواقفه مع المشركين (وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ وَكُنَّا بِه عَالِمِينَ ) اول ما بدأ بدأ بابوه بالظبط زي ما كان اول المسلمين هما اهل بيت الرسول زوجته خديجة وعلى رضي الله عنه قال لابوه ازاي تعبدوا اللى انتم عاملينه بايديكم وده دلالة استخدام لفظ تماثيل بدلا من اصنام او الهة ( إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ) ابوه ملقاش غير الرد اللى كل المشركين بيردوه انهم فتحوا عينهم على الدنيا لقيوا ابهاتهم بيعبدوا فعبدوا ... وده غلط ... انا كذا مرة تخيلت نفسي لو كنت في عصر الجاهلية وكنت بعبد اصنام مثلا (استغفر الله العظيم ) كانت حجتى ساعتها اذا كل اللى حواليا كدة ايه اللى يجبرني انى اصدق الراجل اللى بيقول انه رسول لله ... ولكن الرسول ده معاه ايات + ان الرسول ده ليه سمعة طيبة من قبل كدة ومحدش خد عليه قبل كدة انه كان بيكدب ... ومتأكد انه مش بيعمل كدة عشان الشهرة لانه مشهور كفاية في مناسبتين : اولهم انه اتولد عام الفيل وتانى حاجة انه حل الخلاف لما كانت قريش مختلفة على وضع الحر الاسود ... يبقى اكيد حد سحره لانه مش في عقله ... يرد عليا السحرة ويقولوا ان ده مش سحر .... يبقى الراجل ده حد بيعلمه الحاجات دي من اصحاب الراسالات السماوية اللى قبله ... بس المشكلة ان الوحيد اللى موجود في مكة عارف الكلام ده مش بيتكلم عربي يبقى الرسول هيفهم منه ازاي ... يبقى ده شعر ... بس محمد صلى الله عليه وسلم مش بيعرف شعر ومخدناش عليه قبل كدة انه شاعر .... يبقى ساعتها انا استنفذت حججي المنطقية ووجب عليا انى اتبع الرسول ده وكل اللى يقلى عليه ( على قد ما اقدر )
نرجع لسيدنا ابراهيم ونكمل حواره المنطقى سدينا ابراهيم رد على ابوه قاله انكم بتضحكوا على نفسكم وعارفين ان الاصنام اللي بتعبدوها دي مش الهة بس انتم عبدتوها لانها مش بتلزمكم بمثقلات العبادة وورثتوها كابر عن كابر وانتم عارفين ان ده غلط ( قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ * قَالَ لَقَدْ كُنتُمْ أَنتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلالٍ مُّبِينٍ ) ردوا عليه وقالوا نفس اللى قالته قريش وهوا انه يثبتلهم وجهة نظره ( الكفر ليه سمة واحدة على فكرة كل الكفار بحس انهم بيفكروا زي بعض .. ومن الغباء انهم مش بيتعلموا من اللى قبلهم ) (قَالُوا أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنتَ مِنَ اللاَّعِبِينَ ) رد عليهم وهوا ان الاله الاحق بالعبادة هو اللي خلقني مش اللى انا خلقته ( قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ )
دي كدة متسلسلات منطقية كلها ... افحمهم سيدنا ابراهيم بالحجة .. وكدة احنا خلصنا مرحلة التدبر في الكون وجه دور مرحلة ادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة ولكن من الواجب انه يغير اسلوب الدعوة دي ويوصل لمرحلة اخرى من الاقناع المنطقى ربنا الهمه انه يعمل تجربة بديهية بسيطة ويخليهم يعترفوا على نفسهم عشان يلغي فكرة انهم يبقى ليهم حجة في عبادة غير الله ( وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِين) كسر الالهة بتاعتهم وحط الفاس على اكبر صنم فيهم ... لما جه الناس قالوا مين اللى عمل كدة وعرفوا ان اللى عمل كدة سيدنا ابراهيم ( قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ ) ... عملوله محاكمة ( قَالُوا فَأْتُوا بِهِ عَلَى أَعْيُنِ النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَشْهَدُونَ) يعني تخيلوا محاكمة فعلية ناس اتهموا سيدنا ابراهيم فهيئة المحكة بتعرض الادعاء ده ( قَالُوا أَأَنتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا يَا إِبْرَاهِيمُ ) ... قالهم لو كانوا دول الهة مش كانوا هيحموا نفسهم ... كمان على الاقل الصنم اللى فاضل كان هيقلكم من اللى عمل كدة ( قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِن كَانُوا يَنطِقُونَ) وهنا يجي اثبات غباءهم ( فَرَجَعُوا إِلَى أَنفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّكُمْ أَنتُمُ الظَّالِمُونَ * ثُمَّ نُكِسُوا عَلَى رُؤُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤُلاء يَنطِقُونَ) ومن غباءهم انهم عارفين الصح واتكبروا ( قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لا يَنفَعُكُمْ شَيْئًا وَلا يَضُرُّكُمْ ) ومن غباءهم انهم اتجهوا للعنف لما معرفوش يقابلوا حجته بالحجة اوقع وخافوا لتروح مهابتهم من عيون قومهم ققالوا نقتله وده عبارة عن ظلم وغباء في آن واحد ( قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ) ... وده بيحصل في مواقف كتير لما بجادل حد ويتزنق وميعرفش يرد يشتم او يغضب .. الاية اللى جاية دي سبحن الله بتبقى تمثيل لحالتى لما بزهق من كتر الجدال اللى ملوش فايدة او انى وصلت لمرحلة من الخنقة ان اللى قدامى مقتنع باللى بقوله بس بيكابر ( أُفٍّ لَّكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ ) واخدين بالكوا ربنا بيقول ايه ( أَفَلا تَعْقِلُونَ ) حاجة تانية حصلت برضو بالشكل ده مع قوم نوح ... هذكر الايات من غير شرح لانها واضحة كمان الموضوع هيطول منى (وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ *أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللَّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ* فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ *قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ *وَيَا قَوْمِ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالاً إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّهُم مُّلاقُوا رَبِّهِمْ وَلَكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُون * وَيَا قَوْمِ مَن يَنصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِن طَرَدتُّهُمْ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ *وَلاَ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلاَ أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلاَ أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَلاَ أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْرًا اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنفُسِهِمْ إِنِّي إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ ) كل دي حجج ولما معرفوش يردوا قالوا (قَالُواْ يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ)

ياللى عايزين تقاطعوا بضايع .. اساسا الدنمارك مش هتقف عليكوا .. وياللى عايزين تفجروا الدنمارك وياللى عايزين تقطعوا علاقات مش موجودة اساسا ... فكروا كويس وانتو تغلبوهم بالحجة
انما احنا كدة العالم بيضحك علينا .... اعملوا مظاهرات اه وقاطعوا منتجات .. بس متخلوش الموقفين دول تسجيل موقف وخلاص يعني متعملوش مظاهرة عشان الناس تقول اننا عملنا .. لا اعملوا مظاهرات مش مظاهرة واحدة عشان الادباء والكتاب يبدأوا يشغلوا مخهم ويقابلوا الاساءة بالحجة وكفاية بقى كلام عن الحضرى اللى هرب ورجع .. ارحمونا ربنا يرحمكم


سلام







Friday, February 15, 2008

اااااه يا عيني ... مذكرات قرصان

بسم الله الرحمن الرحيم

من فترة عيني اليمين طلع فيها كلكيعة كدة في الجفن وطبعا بصفتى كسول جدا ومهمل اوي في صحتى ( وده غلط طبعا ) الى ان استفحل الامر والكلكيعة دي زادت واحمرت اوي وشكلها بقى مخيف قلت مبدهاش بقى نروح للدكتور وخلاص واكيد هيكتبلى مرهم تراميسين ومضاد حيوي وخلاص
اخويا اسلام دكتور اسنان امتياز بيقضى الامتياز بتاعه في مركز الاسنان اللى في مستشفى الرمد اللى عندنا في بنها
ومش عارف ايه لازمة انهم يعملوا عيادات اسنان في مستشفى رمد .... المهم رحت معاه الصبح ودخلنا على دكتور طيب اوي كدة قالى وريني عينك وريتله الكلكيعة المهم خدنى على غفلة واتكى عليها جامد ... جسمي ارتد مرة واحدة كدة وكنت متغاظ منه اوي انو عمل كدة وحسيت انو مش بيفهم ... لكن طلع ان كدة بيشتغل صح وقعدت اقول اليه اللى ودانى مستشفى حكومى بس كنت رحت عيادة وخلاص

وطبعا بقى راسم في دماغى ان المستشفى قذرة والممرضات مهملات والعيادة هتبقى زحمة
انما شفت عكس ده تماما الممرضات لابسين لبس نضيف والعيادات نضيفة جدا والادوات محطوطة في افران التعقيم وكله تمام التمام اللى كنت متوقعه وحصل ان الدنيا كانت زحمة وده شئ طبيعة نظرا لان الكشف بجنيه
تخيلوا الجنيه اللى بيشترى جرنان او يشترى 4 طعميات او يشترى شقتين فول او 20 لبانة تشكلتس او كيسين شيبس مش بتاع احمد السقا لا الكيس اللى بيبقى فيه خمسة او ست شبسيات دول مش عارف بيعدوهم ازاي

المهم اول ما دخلت العيادة اكتشفت مدى تعلق الدكاترة باخويا كل واحدة من دول صباح الخير يا دكتور اسلام ... اخوك ده ؟ ..... وتتنرفز بقى لما السؤال يبقى متكرر برغم الشبه الواضح والفظيع بينا يعني ... معتقدش يعني اخويا هيكون جايب معاه واحد صاحبه يقزقزوا لب في المستشفى ... انا اساسا بتخنق من ان الكلمة تتقال مية مرة في ربع ساعة مثلا لما اخويا الكبير محمود كان بيتجوز كان هوا مرمى في الكوشة وانا بقى استحمل تقل وغلاسة وفظاعة كلمة الف مبروك ... انا مالى انا اسلم على 200 او 300 واحد بيقولولى الف مبروك وعقبالك ما يقولوهالو هوا وخلاص

المهم دكتورة غلسة بقى شابة برضو متهيالى انها امتياز برضو او لسة متعينة جديد ومحجبة حجاب مشخلع ومن كمية المكياج اللى هيا حاطاها انا متهيالى انها صحيت من الساعة 6 الصبح عشان تلحق تعمل المكياج ... والله الناس دي بتتعب ... قلت مكياج مكياج اهو تدب المشرط في عيني وخلاص ونخلص من الفيلم الهندي ده ... شوية قالتلى نام على السرير قلتلها ده عيني ايه لازمته النوم على السرير؟؟ .. . المهم قصرت معاها في الكلام لانها كانت رغاية اوي قامت قايدة الاباجورة في عينى ... مش عارف عاملينها يعمو بيها العيانين ولا ايه ولا الغرض منها انهم يزغللوا بيها عين الناس عشان ميشوفوش العك اللى بيتعك في عينه ...

المهم ريحة المكياج كانت وحشة اوي قصدي ان كل مكياج كان ليه ريحة فكلو عمل ميكس وانتج ريحة مقززة اوي وانا اساسا بتضايق من ريحة اي حاكة كيماوية وضوافرها كانت طويلة ... اوي والله قعدت اتخيل ان ضوافرها هتخش تخرم عيني كنت مضايق اوي وقلت يارب خلصنى من الضيق ده .. ومكملتش الجملة ولقيت الدكتور الطيب الاولانى ده دخل مسكت فيه قلتله اعملى عيني انت والنبي بلاش هيا ... معرفش انا قلت الكلمة ازاي بس الدكتورة التانية اتكسفت كدة وراحت قعدت على المكتب ... قالى متقلقش اصلا محدش بيعمل حاجة وانا موجود

المهم الدكتور قعد يرغي معايا شوية وانت في كلية ايه وبتاع وقعد يشكرلى في قسم ميكانيكا وبتاع .. اتاريه بيستخرف عقلى وعمال يقطع في عيني اول ما المشرط غرز في جفنى جالى نفس الشعور اللى بيجلك لما تاخد حقنة الم سريع وحاد وقصير ... شوية الاقى الراجل عمال يزود ويروح يمين وشمال .. كان نفسي اشوف بيعمل ايه ده الكلكيعة صغيرة اوي المهم عمو الجزار خلص ولزقلى قطنة بيضة كدة على عيني ... ومن هنا اصبحت قرصانا يشار اليه بالبنان :) واسلام اخويا قعد يضحك اوي على شكلى .... وجت الدكتورة اياها تقلى وسع اما امسكهالك ... بصتلها بقرف ( مش احتقار بس انا الحمد لله عندى ايدين سليمتين الحمد لله ) بعيني الوحيدة ومشيت واخويا يقلها معلش اصله مبيحبش الدكاترة عشان يتدارك الموقف ... ومشينا وانا ماسك عيني

المهم روحنا بقى للصيدلية اديتها الورقة بتاعت الكشف عشان الدكتور كتب فيها العلاج ادتني مرهم وشريط كبسول كدة وقطرة ومضاد حيوي كيس مليان ادورية وانا من هبلى وسذاجتى بقلها: الحساب كام يا دكتورة :)) ... ضحكت قوى وقالتلى لا ده العلاج مجانا على الكشف يا باشمهندس ..... نسيت اقلكو ابقو اكتبوا مهندس قبل اسمكوا في الكشف لزوم الفشخرة يعني :))
خدت الدوا ودعيت لوزارة الصحة ودعيت للدكتورة اياها ربنا يهديها وتخف شوية ...

بس بجد انا رحت مستشفى حكومي وراسم في دماغى اللى بنشوفه في الافلام واللى بنسمعه من الناس مكنتش اتخيل انها تبقى بالنضافة دي والاكتر من ده كله الكشف بجنيه يا جدعان ينهر ابيض والعلاج بالمجان كمان ...
بس يا ترى من يسمع ومين يشوف ... يمكن النضافة والنظام اللى شفته حالة فردية بس لازلت معجب باللى حصل

يعني مش كل حاجة في بلدنا وحشة ... اخويا بيقلى فيه حاجات زي دي تانية كتر خصوصا ان هوا نفسه بيقلى ان الخلع بجنيه والحشو مش عارف ب 5 جنيه باين
واسمع ان فيه رحلات ومصايف رخيصة برضو كدة ... ده كفاية اشتراك المترو ال 3 شهور اللى ب25 جنيه

الغرض من ده كله ان الناس الفترة الاخيرة بقت تركز اوي على الحاجات الوحشة من غير ما تتكلم عن الحاجات الحلوة ... ده حتى لو شاف زبالة مرمية في الشارع يقلك اه يا حكومة @#$@$%# مش بتشيلي الزبالة ليه

الله ادم عليناالصحة والعافية والعقل والدين واجعل امراضنا تكفيرا لذنوبنا ... آمين

سلام

Saturday, February 9, 2008

حاجة تقرف

بسم الله الرحمن الرحيم



العنوان يخليك تقول انى هتكلم عن حال البلد او عن الوضع المهبب للانترنت لكن مش كدة خالص

في حاجة مضيقاني اوي وبتخلى تصفح المدونات امر بالغ القرف
ايه بقى المقرف في الموضوع ؟... المقرف في الموضوع ان فيه بعض المدونين بيحطوا مقاطع من اغاني اول لما تفتح المدونة لدرجة ان احدهم او احدهن مش فاكر والله حاطط خطبة كاملة للسديس في ابتداء المدونة يعني في شرع مين ده يارب ... ده طبعا غير الهوس اللى بيجيبلي لما افتح كذا مدونة مع بعض الاقى عمرو دياب شغال مع خطبة اتقوا النار مع موسيقى جاز مع اغنية لمنير مع قران والمشكلة مش ببقى عارف انهو مدونة اللى مشغلة الحاجة المعينة دي فبضطر اقفل كل المدونات اللى مفتوحة لحد ما اعرف مين اللى مشغل ايه !! حاجة مقرفة فعلا

واللى يقرف اكتر انك لو حاولت تلاقى مشغل الصوت اللى في المدونة عشان تقفله يا اما تلاقي صاحبه حاطه في مكان مستخبي يا اما متعرفش هوا حاطه فين اساسا وان دوست على ستوب عشان تقفله ميتقفلش ويصير لزاما عليك انك تقفل المدونة ككل


حقا إنه لعالم افتراضي مقرف

Friday, January 18, 2008

من وحي الإمتحانات

بسم الله الرحمن الرحيم

ما معنى اسم الله الكريم ؟



هل هو كريم لانه يرزق كل خلقه العاصي منهم والطائع؟

هل هو كريم لانه يمهل عباده حتى يرجعوا اليه وهوا الغنى عنهم وعن عبادتهم له ؟

هل هو كريم لانه جعل الحسنة بعشر امثالها وجعل السيئة تكتب كما هي ؟

أم يا ترى هو كريم لانه يثيب بالحسنات لمجرد التفكير في الطاعات وان فعلتها تضافعت حسناتك وان لم تفعلها اثبت ايضا على التفكير في الطاعة ؟

أم ربما كان كريما لانه يثيب ايضا من فكر في معصية ولم يفعلها ؟

احتار عقلى في الوصول لكنه عظمتك ..... فقف ايها العقل عند منتهاك


تحديث

يصادف ان يوم عاشوراء هو عيد ميلاد المدونة ... وليس لي رغبة في الحديث عنه كما يفعل الكثير

Monday, January 7, 2008

كوميديا سوداء

مره حسنى مبارك راح مدرسه ابتدائى فلما جت فتره الاسئله ولد رفع ايده
مبارك ساله اسمك ايه فقاله رامى فقاله ايه سؤالك يا رامى ؟
رامى : انا عندى اربع أسئلة
1- ليه انت رئيس بقالك 25 سنه ؟
2- لسه معينتش نائب ؟
3- ليه ولادك ماسكين كل حاجه فى البلد ؟
4- ليه مصر حالتها الاقتصاديه زفت و انت مبتعملش حاجه؟
ساعتها بالظبط رن جرس الراحه وبعد الراحه رجع مبارك وقال احنا كنا فين بقى؟

مين عنده سؤال؟
ولد صغير تانى رفع ايده فمبارك سأله اسمك ايه قاله تامر فقاله سؤالك ايه يا تامر ؟
تامر : انا عندى 6 اسئله
1- ليه انت رئيس بقالك 25 سنه ؟
2- لسه معينتش نائب ؟
3- ليه ولادك ماسكين كل حاجه فى البلد ؟
4- ليه مصر حالتها الاقتصاديه زفت و انت مبتعملش حاجه؟
5- ليه جرس الراحه رن ربع ساعه بدرى ؟
6- وبعدين فين رامى ؟؟؟؟؟؟
--------------------------------------
مبارك : عارف يا ابليس ياخويا, انا عاوز اعمل في الشعب المصري حركه تطلع من نافوخهم
أبليس : طب هات ودنك وخد الفكره دي .....وش وش وش وش
مبارك : لالا يا ابليس الفكره دي مش نافعه , عاوز حاجه أشد
أبليس : طب خد دي ...... وش وش وش وش
مبارك : لالا , برضه مش نافعه , ايه يا ابليس انت بقيت خرع كده ليه , هات بقه ودنك وانا اقولك انا نويت اعمل فيهم ايه
وش وش وش وش وش
ابليس : لا يا راجل حرام عليك

----------------------------------------
واحد اتحشر في زحمة المرور فلقى واحد بيخبطله على شباك السيارة
فتح الشباك و سأله عايز ايه
قاله : الرئيس حسنى مبارك خطفوه و الفدية 5$مليون دولار
و لو الفدية ماتدفعتش .. الخاطفين هددوا يدلقوا عليه بنزين و يولعوا فيه
و احنا بنجمع تبرعات .. تحب تشارك ؟
الرجل سأل: " و في المتوسط الناس بتتبرع بكام"
الرجل الثاني : " من 5 الى 10 لتر بنزين

-------------------------------------
كان فى سرير المرض حينما أخذ يلقى بوصاياه الأخيرة
لوزيره نظيف :
- وصيتك الحكم من بعدى يا احمد ..
- فى رقبتى يا ريس .. كله تمام والسلطة هياخدها جمال ..
(ثم راح فى غيبوبة .. أفاق منها بعد قليل )
- وصيتك الشعب من بعدى يا احمد .
- ما تخافش يا ريس .. الشعب ياكل الزلط ...
( ثم راح فى غيبوبة .. أفاق منها بعد قليل )
- احمد
- نعم يا ريس؟
- ماتنساش .. توكيل الزلط لعلاء
-----------------------------------------
كان حسني مبارك بيخطب في الشعب .. فكل شويه واحد يقوم ويقول
عاش حسني مبارك موحد الاديان ويقعد
يروح حسني مكمل كلامه وشويه ويقوم الراجل
ويقول عاش حسني مبارك موحد الاديان
فااتمسك امن دوله وطااااااااخ ويقولوله ايه الي انت
بتقوله دا ازاي موحد الاديان
دي مصر فيها مسيحين ويهود ومسلمين وطااااااخ
فرد عليهم يا باشا ماهوه اللي مكفرنا كلنا
----------------------------------
بيقولك واحد تانى لقى الفانوس السحرى ودعكه طلعله العفريت
وقاله:شبيك لبيك تطلب أيه؟
قاله الراجل: أنا عايز كوبرى بين القاهره وأسوان
العفريت قاله: دى صعبه قوى .. نقى حاجه تانيه
الراجل قاله:خلاص خلى حسنى مبارك يسيب الحكم
العفريت قاله:أنت عايز الكوبرى رايح جاى ولا رايح بس
--------------------------------
إخبرنى بصراحة يا نظيف ولا داعى للمجاملة أو النفاق .
نظيف : أمرك يا ريس
الريس : أنا الأفضل ولا عبدالناصر ؟
نظيف : انت طبعا يا ريس .. جمال مين اللى كان بيخاف من الروس !!
الريس : طيب أنا الأفضل ولا السادات ؟
نظيف : سادات مين ياريس اللى كان بيخاف من الأمريكان !!
الريس : طيب أنا الأفضل ولا عمر بن الخطاب ؟
نظيف : انت طبعا يا ريس .. عمر بن الخطاب كان بيخاف من ربنا .. انت لأ

-------------------------------
النكت منقولة