Follow by Email

Wednesday, August 29, 2007

ســـــــــــلة الفحم

بسم الله الرحمن الرحيم
الرسالة دي جاتلى على الميل ... وانا عادة مش بنقل حاجة الا لما تكون عجبتنى لانى انا بنفسي لمست الموضوع ده

اقروا بعينكو اليمين :)
قصة سلة الفحم
كان هناك رجل يعيش في مزرعة بإحدى الجبال، مع حفيده الصغير، وكان الجد يصحو كل يوم في الصباح الباكر ليجلس على مائدة المطبخ ليقرأ القرآن ، وكان حفيده يتمنى ان يصبح مثله في كل شيء، لذا فقد كان حريصا على أن يقلده في كل حركة يفعلها …وذات يوم سأل الحفيد جده



"يا جدي،إنني أحاول أن أقرأ القرآن مثلما تفعل، ولكنني كلما حاولت أن أقرأه أجد انني لا أفهم كثيراً منه ، وإذا فهمت منه شيئاً فإنني أنسى ما فهمته بمجرد أن أغلق المصحف !!!! "

فما فائدة قراءة القرآن إذن ؟!!!!!

كان الجد يضع بعض الفحم في المدفأة ، فتلفت بهدوء وترك ما بيده، ثم قال : خُذ سلة الفحم الخالية هذه ، واذهب بها إلى النهر ، ثم ائتِني بها ملئية بالماء!!!!

ففعل الولد كما طلب منه جده، ولكنه فوجىء بالماء كله يتسرب من السلة قبل أن يصل إلى البيت، فابتسم الجد قائلاً له : " ينبغي عليك أن تُسرع إلى البيت في المرة القادمة يا بُني " !!!

فعاود الحفيد الكرَّة،وحاول أن يجري إلى البيت ... ولكن الماء تسرب أيضاً في هذه المرة!!!

فغضب الولد وقال لجده،إنه من المستحيل أن آتيك بسلة من الماء ، والآن سأذهب وأحضر الدلو لكي أملؤه لك ماءً.
فقال الجد: " لا ، أنا لم أطلب منك دلواً من الماء، أنا طلبت سلة من الماء...يبدو أنك لم تبذل جهدا ًكافياً يا ولدي " !!!

ثم خرج الجد مع حفيده ليُشرف بنفسه على تنفيذ عملية ملء السلة بالماء !!!!

كان الحفيد موقناً بأنها عملية مستحيلة؛ ولكنه أراد أن يُري جده بالتجربة العملية ،فملأ السلة ماء ،ثم جرى بأقصى سرعة إلى جده ليريه ، وهو يلهث قائلا ً

: " أرأيت؟ لا فائدة !!"

فنظر الجد إليه قائلا ً: " أتظن أنه لا فائدة مما فعلت؟!!"....

"تعال وانظر إلى السلة " ،

فنظر الولد إلى السلة ، وأدرك –للمرة الأولى أنها أصبحت مختلفة !!!!


لقد تحولت السلة المتسخة بسبب الفحم إلى سلة نظيفة تماما ً من الخارج والداخل !!!!

فلما رأى الجد الولد مندهشاً ، قال له : " هذا بالضبط ما يحدث عندما تقرأ القرآن الكريم .... قد لا تفهم بعضه، وقد تنسى ما فهمت أو حفظت من آياته ..... ولكنك حين تقرؤه سوف تتغير للأفضل من الداخل والخارج ، تماما ًمثل هذه السلة !!!!


ولعلك تستفيد ايضاً من هذه القصة : أننا لن نتعلم شيئاً إن لم نمارسه ونطبِّقه في حياتنا ....فإذا أردتَ أن تتذكر ما فهمتَ وحفظتَ من القرآن ، فعليك أن تطبقه في حياتك

Saturday, August 25, 2007

اول الضحايا

بسم الله الرحمن الرحيم 

24-8-2007
تم بحمد لله تعالى زواج اخى محمود محمد مرتضى - بكالوريوس علوم - على مدام محمود محمد مرتضى :) بكالوريوس طب بيطري

Wednesday, August 15, 2007

ماي فرست ... سلطانية

بسم الله الرحمن الرحيم





الاخت رفــــقة
بارك الله فيها بعتتلى تاج على يد محضر وقالى حتما ولابد انى اجاوب عليه
وطبعا منقدرش نرفضلها طلب

بس قبل ما أبدا انا من هذا المزنق اطلب بل اصر بل انى الح اننا نسمى التاج ده السلطانية :)

اسم مدونتك؟

خُرم إبْرَة


لماذا اخترته ..وماهي نيتك من وراء اختياره؟
اخترته عشان احسن حاجة في السوق ... بس فيه صيني ارخص بس بيبوظ بسرعة :) ونيتي خير ان شاء الله
ما تقروا البروفايل اللى على الليمين وانت داخل ده وهتلاقوا كل حاجة بتسألوا عنها ولو في حاجة وقفت قصادكوا شوفها في سلاح التلميذ :)

هل فكرت في إغلاق مدونتك؟ والسبب؟
هوا انا لحقت افتحا لما هفكر اقفلها :@:@ ايه العالم دي

صورتك في المدونة ورمزيتها؟
والله لسة ملقتش صورة كويسة تعبر عنى بس لما الاقى هتكون اول واحد عارف

لماذا دخلت عالم التدوين من الاساس ؟

دخلته عشان لقيت الباب موارب خبطت محدش رد :)
لا بجد التدوين احسن فرصة عشان تتكلم وتقول اللى في نفسك من غير ما حد يقاطعك او يحجر على حريتك يعني انا في الاول كنت بكتب مواضيع في السات بتاع كليتنا بس العيال كانت بتخاف وكانت بتمسح مواضيعي فكنت بزعل اوي وده اهم سبب انى انتقل للتدوين
غير كدة صديقي مـــــــوشو
حط رجلى على الطريق

جمله قيلت لك فى وصف مدونتك؟

والله مكدبش عليكو يعتبر مفيش حاجة لسة اتقالت :( بس بكرة الناس تيجي وتشارك
بصراحة رفقة هيا اللى بتعلق عندى دايما وكلامها بيريحني اوي لانها زي اختى الكبيرة

التعليقات بالنسبه لك ,اهميتها؟

مهمة جدا بالنسبالى .. لانها بتبين مدى نفع الموضوع للقارئ وبالذات في المواضيع اللى بتحتاج مناقشة بهتم جدا ان حد يعلق عندى في المواضيع اللى زي دي

احلى بوست كتبته ...ضع اللينك , ثم اذكر لماذا؟
بصراحة انا عندى مواضيع مترمية على النت هنا وهناك يعني في سايت كليتنا وفي مدونتى القديمة
بس معتقدش بصراحة ان في حاجة كتبتها تستاهل
ممكن اكتر موضوع كويس موضوع اسمه هنرش مية في مدونى القديمة


أفضل بوست قرأته؟ وضع لينكه؟

السؤال د ه من ساعة ما التاج اتعمل ومحدش جاوب عليه كله بيجاوب نفس الاجابة
بجد معظم المدونين عندهم بوستات رائعه وبيكتبوا كتابات جميله قوى بس انا دايما افضل البوستات اللى بتعبر عن روح صاحبها وخارجه من قلبه واشعر فيها بصدقه
انا واخد الرد كوبي باست من رفقة ... معلش يارفقة
:)


أفضل مدونة قرأتها؟
برضو مصر على نوع الاسئلة ده ؟

حد قل أدبه فى التعليق إيه رد فعلك؟
محدش يقدر طبعا يقل ادبه عندى رد فعلى همسح الرد

أسوأ مدونة؟
فيه مدونات وحشة كتير يعني الىل شايفين انو من الحرية انهم يأبحوا او يخوضوا في الاعراض او يتكلموا عن الجنس دي عندى تتصنف على انها مدونات سيئة زي مثلا مدونة منال وعلاء ... او مدونة اسمها امرأة مثلية .. وكتير اوي من اللى مش عارفين يستغلو حرية المدونات او بيستغلوها استغلال خاطئ

أسوأ بوست أسوأ مدون؟
انت فاكر انى هرد

هيحصل ايه لإيميلك لما تموت ؟؟

اكيد طبعا هيتقسم على الورثة ايه الاسئلة دي والنبي

اديت الباسوورد لحد قبل كده؟
يعني ايه باسوورد ؟

كانت إيه طبيعة علاقتك بيه؟

يبقى ابن عمة خالة اختى من الام

اسمك؟
وانا ايش عرفنى ... اااااه قصدك اسمى انا :)
اسمى : عبدالله محمد مرتضى محمد يوسف اللبودي
والحمد لله اللبودى ده بحثت عنه في جوجل طلع انو كان عالم جليل اوي ايام الخلافة العباسية
فالحمد لله انى من نسل علماء حتى لو كان تشابه اسماء :)

المشهور بيه وسط اصحابك ؟
امممم
كتير اوي
عبدالله وعبوود وعبده وبيدو وبودى وبو !! وبوبا وكتير اوي مش فاكر دلوقتى
اصل عبدالله اسم خفيف بيتدلع باسامى دلع كتير

شخصيتك نوعها ايه ؟
مصري صنع بلدها
انا اطالب بحبس اللى عمل التاج ده اصل الاسئلة مش ولابد يعني
يعني ايه نوعها ايه .. دكر يعني ولا نتاية ؟
ما توضوحوا اسئلتكوا
متنرفزوناش بقى

السفر بالنسبالك ؟
قرف - عرق - بهدلة - احتاك بطبقى السواقين الغير آدمية في اغلب الاحيان .. مش كل السواقين طبعا
يعني ملقتلوش فايدة من السبع فوايد اللى بيقولوا عليها

المود بتاعك ؟
بحب الضحك اوي اوي واحب اللى بيحب الضحك سواء راجل او ست يعني انت ممكن تاخد الل انت عايزه منى لو بسطني وخلتنى اضحك
بس معلومة بسيطة انا مبدحكش الناس الا لما بكون في اقصى درجات الحزن والاكتئاب شايفين الغرابة ؟
ايه ده شايفينها بجد .. ههههههههه

الاكلة المفضلة ؟
مش هعرف ارد عشان الرد هيطول
بس على العموم باكل كل حاجة والحمد لله
ماعدا السبانخ والخبيزة والكوسة
مبحبش اكوسة في اي طريقى ليها سواء مطبوخة او محشي
وحاجات تانية كتير بحبها
بس اهم غذاء عندى هوا الفاكهة
يعني اديني فاكهة ولا تأكلنيش مش هقول حاجة
الفاكهة بجمييييييييع انواعها

الصفات اللي أخدتها من بابا؟
اممم
تقدروا تقولوا طيبتو ... بابا كان طيب اوي ولحد دلوقتى الناس بتترحم عليه وتقعد تدعيله لان الناس حبته لافعاله
وخدت من بابا الفضول ... بابا كان بيحب يجمع ملعومات عن اي حاجة وكل حاجة
يعني كان بيفهم في الزراعة جدا وكان بيفهم في الفن والموسيقى ومتبحر في القران الكريم والحديث الشريف ... وحاجات كتير اوي نفسي ابيقى زيه في الحكاية دي

وخدت منه خفة الدم والشبة بينا كبير اوي في الملامح والتصرفات
الحمد لله على كل شئ ..
ربنا يغفرله ويرحمه ويسكنه فسيح جناته ويحشره مع المصطفى صلى الله عليه وسلم
ويجعلنى الولد الصالح الذى يدعو له
بجد ببقى محتاجه اوى معايا في اغلب الاوقات
بس الحمد لله اكيد حكمة ربنا ابعد من قصر نظرنا في الحياة

الصفات التي أخدتها من ماما ؟
الطيبة
العند
الحنية
خفة الدم برضو :)

اكتر ست حاجات بكرهها؟
البنت اللى لابسة حجاب مشغلع الولد اللى مسقط بنلطون وبيتمايع وعايز يبقى روش ومش مديني علامة واحدة تبين انو راجل الشيخ اللى بينافق الناس وهوا مبيعاملش الناس زي ما بينصحهم اللى بيحقق الاية :( اتأمرون الناس بالبر وتنسون انفسكم وانتم تتلون الكتاب افلا تعقلون ) . صدق الله العظيم

اكتر ست حاجات بحبها؟
الكتاكيت الصفرا الصغيرة :)
او اي حاجة صغيرة لسة مولودة :)
بحب منظر الشروق لما اشعة الشمس تبقى بتحاول تخترق السحاب ومش عارفة
وبحب منظر الغروب بلونه البرتقالى المحمر ده
بحب لما اضحك حد جامد بحس انى ساهمت في اسعاد انسان
بحب لما اصالح اتنين ببعض
بحب لما احل مسألة صعبة اوي وبفرح لما اخلص رسمة بعد مجهود 4 او خمس ساعات
بحب حاجات كتير اوي مش هقدر اختصرها

طبعا مدخلتش ربنا والرسول والوالدين والاخوات والاصحاب لان ده حب مفروغ منه

الشغل بالنسبة لك ؟
والله انا مستنى بفارغ الصبر اخلص كلية عشان انزل للحياة العملية
متقلقوش انا مش شايف الحياة وردى ولا حاجة انا عارف انو هتطلع عينى على بال ما حياتى تستقر بس بردو مش شايف ان في شئ صعب للي ناوي يتعب


الانترنت بالنسبة لك؟
من غير مبالغة حياتى كلها مش عشان التدوين بس لا لانو بجد ده الاختراع اللى جيلنا هيفتحر بيه على الاجيال اللى بعدها يعني موسوعة متكاملة في اي حاجة .. صدق اللى قال انها حياة افتراضية
كل شئ نفسك فيه بتلاقيه يعني معرفة بلاحدود

وفي النهاية ابعت سلامى لجدو وتيتة في الجيزة وعمو اشرف في بنها وعمو خالد في السويس وخالو اسامة في الدقهلية وخالو عصام ومحمود وادهم ويوسف وكل اللى بيتابعوا مدونة خرم ابرة :)
بهزر طبعا

اللى هيلبسوا السلطانية بعدي


عبدالله -مفيش فايدة

موشو- اللى محدش يحوشو

عالمها السحرى

محمد حبيب

Wednesday, August 1, 2007

هيييييييه

بسم الله الرحمن الرحيم





الحمد لله عديت السنة دي بتقدير جيد الحمد والشكر والفضل لله

بس الاحسن من كدة انى عرفت النتيجة من شخص عزيز عليا اوي
غير كدة المكالمات مكنتش بتبطل
وكنت كل مرة بتظاهر انى مش عارف النتيجة عشان محرجش اللى بيكلمنى
الحمد لله مع انى كنت عايز اجيب ج ج او م في الرسم بس الحمد لله جيد مش وحشة بدرو
الحمد لله


( رب اوزعنى ان اشكر نعمتك ) . صدق الله العظيم