Follow by Email

Tuesday, July 20, 2010

الوضع الحالي

بسم الله الرحمن الرحيم

20-7-2010

الوضع دلوقتى بقى صعب ومتهيألي ده عشان سيبت التوافه تتراكم .. دلوقتى النقط اتجمعت وملت الجردل .. انا زهقت .. وزهقت من انى دايما زهقان .. وزهقان من كتر ما زهقت غيري .. مفيش حاجة على المدونة دي كتبتها تفرح ولا انا بكتب هنا بس لما بكون زهقان ؟

ليه الدنيا متناقضة دايما مفيش حاجة سالكة كدة على طول لا الناس سالكة و لا تصرفاتهم سالكة مفيش حد صريح حتى في الدين كل يوم يطلعلك واحد يقلك انت حمار وانت مش كفؤ عشان تقرى في الدين ولازم تاخد العلم من أهل العلم وكل ما يتزنقوا في حاجة يقلك هكذا فعل السلف الصالح من الأمة طيب زمان مين المجنون اللى كان يقدر يخالف الرسول في أمر ديني يعني انا لو عايش ايام الرسول ما انا كنت برضو هبقى مطيع وبسمع الكلام ومكنتش هبقى تعبان من كتر التفكير ولا كنت هخش في جدال مع حد.


الرسول توفى وكمل الصحابة من بعده بنفس النهج ودول ناس رضي الله عنهم ورضو عنه والثابت والمعروف ان كل الصحابة مبشرون بالجنة والعشرة المبشرون دول مختلفين فقط في انهم اول من بشروا بها احياء ... يبقى اكيد اكيد لازم يكون في اختلاف بين ظروفهم وظروفنا مع انهم كانو بشر عاديين جدا اه طبعا محدش يقدر يطاولهم في التقوى وتطبيق الاحكام بس برضو ده ليه مش عشان كانوا اقرب من الرسول ... ما بالك اللى بيحاولو يسمعوا كلام الرسول من غير ما يشوفوه .


اللى قصدي عليه ان مفيش حد عايز يتناقش في اي حاجة ولا دين ولا غيره ومحدش سالك وصريح دايما يحاول يقنعك برأيه هوا طيب ازاي يعني الناس كلها تمشي على رأي واحد ... محدش تقدر تاخد منه انطباع واحد ..  يعني سيرة ابو بكر الصديق انه رجل مسالم رقيق القلب دايما يبكي من خشية الله .. 

واللى يقرى سيرة عمربن الخطاب يبانلك انو قوي شديد غليظ بكلامه هو عن نفسه كدة ولكن تلاقي العجب العجاب ان في حاجة زي حروب الردة عمر القوى الشديد يقول لأبو بكر لن تقدر على قتال العرب ... وابو بكر يقله لو منعونى عقالا ... الخ .

عمر الشديد اللى كان ممكن يجلد على كلمة اتقالت مش في محلها واللى كان ماشي طول النهار ف يالمدينة بالخرزانة (الدرة) واحد قاله ده فلان وفلانة رأيتهما يتعانقان وراء النخيل ... قالو استر عليهم عشان ربنا يستر عليك .. وبعث الى واحد عرف انو بيشرب الخمر كتبله أول سورة غافر وقال اذا رأيتم اخوكم ضل فلا تعينو الشيطان عليه.

طيب فين ده دلوقتى ليه مفيش مناقشة ووسطية اي حد دلوقتى وبلا استثناء تكلمه في حاجة ان مكنش  كلامك عاجبه هيقرفك ويهاجمك ومش بس كدة هيحاول يقنعك باللى في دماغه ... يا جماعة مالم يتكلم فيه الله ورسوله بالتفصيل محدش يجبرني عليه سيبو الناس تفكر وكل واحد يتحمل نتيجة تفكيره اه في  سلوك عام للجماعة المسلمة بس ده في تطبيق الحدود والضوابط .. لو قرينا السيرة بجد وطبقنا فكر السلف الصالح هنلاقى نفسنا بنفكر في كل حاجة ونجتهد .

يعني الفتن اللى حصلت في عهد عثمان وعلي مين اللى كان جزء منها مش الصحابة .. اه سببها عبدالله بن سبأ لعنه الله بس مش كانو عارفين ان قتل المسلم خطأ وحرام ومن الكبائر... الخ بس تقاتلو ووقع منهم قتلى وجرحى طيب حد يقدر يقول عليهم انهم احدثو في الدين وابتدعوا فيه ... لأ محدش يقدر لانهم الصحابة .. والصحابة لا يمكن حد يتكلم عليهم انما الناس العاديين سب فيهم وكرههم في نفسهم زي ما انت عايز ... مش متخيل دلوقتى ان بقت مشكلة المشاكل البسي الحجاب البسي الحجاب البسي النقاب البسي الاسدال البسي البسي البسي .. يا عم قول وخلاص متقعدش تزن بقى اللى عايز حاجة يعملها وكل واحد عارف الصح من الغلط ليه الزن والاصرار ... انا مش بتكلم عن شيوخ بعينهم والله ولا دعاة بذاتهم كله بقى كدة كله بيغلط في التاني وبيقول حسبي الله ونعم الوكيل .. طيب يعني ولا شجعتو الناس على انها تقرأ ولا انتو اتفقتو فمنعتو الحيرة اللى وقعتو الناس فيها .


بجد الواحد مبقاش مستحمل وقريب هيحصلي حاجة يا همرض يا هنتحر .. اه الموضوع خطير للدرجادي ما هو خلاص مش عارف هقدر استحمل لحد امتى العمر قصير وعايز اعمل حاجات كتير ومعنديش الامكانيات ولا التشجيع ولا في ظروف تساعد ... ظروف المجتمع وظروف الاسرة وظروف الدولة ... ازاي طيب اطنش واعمل كأنى مش شايف ولا عايش ... الناس بتقدر تعمل كدة ازاي .. ليه لما ببقى محروق من حاجة الناس بتحسسني باللامبالاة والاستسلام ... لما روحت اشتكيت دكتور مدخلش غير مرة واحدة قبل الامتحان كان كل الهجوم عليا انا ومحدش وقف في صفى ولا حتى شاركنى معنويا وكل الدكاترة اللى كل يوم يكلمونا عن الحق والشرف والأمانة واننا لازم منبقاش سلبيين وبلا بلا بلا كل ده راح في الهوا وبقيت شخص غير مرغوب فيه يعني بدل ما يسألو نفسهم ايه سبب تقصير الدكتور ده كل الحجج بقت انت ليه متكلمتش من اول السنة .. ينهر ابيض يعني دلوقتى بقيت انا اللى غلطان.

ازاي مزهقش والتصريحات المستفزة بتاعت الحكومة كل يوم وهما بيتكلمو بكل ثقة ان معدلات النمو في ارتفاع دائم والجرايد تكتب على خالد سعيد شهيد البانجو .. ازاي بس دول بيقدرو يناموا بالليل او يعيشو حياتهم سعداء ازاي الدكتور اللى عندنا ده بيرفع عينه في عين الدكاترة ويقبض مرتب وهو عارف وهما عارفين انه مبيحضرش ولا بيشرح هو ازاي قابل على نفسه كدة .. اكيد هوا مريح ضميره بقناعات شخصية طيب يعني بيقنع نفسه بايه المسئولين في الحكومة بيقنعو نفسهم بايه عشان يقدرو يقولو الكلام ده .. الشيوخ اللى بتمثل على الفضائيات دي بيقنعو نفسهم بايه .


طريقة تمثيل عمرو خالد ولا مصطفى حسني ودعاة تانيين بيتكلمو بنفس الطريقة المستفزة ليه تقعد  تعمل بايدك وتشاور؟ ..  وتمثل ليه التمثيل ده ؟ .. ليه ميبقاش في بساطة ومباشرة ؟ .. ليه يا محمد يا حسان ويا حسين يا يعقوب تقعد تقول الرشوة والسرقة والزنا واكل المال وفي الاخر تقول اللهم سدد ولاة امورنا الى مافيه الخير والسداد لو انت شيخ بمعنى الكلمة وبتقول الحق قول الحق دايما ومتحصرش نفسك في كلام ودعاوى ويكأن الشيخ ده مش مواطن ولا بشر ولا عايش في مصر .. ماهو حاجتين يا اما انت مش حاسس بالام الناس يا اما بجد انت منافق وفي الحالتين ده امر عظيم اوي

ازاي مزهقش من الحجاب المزركش والمبهرج ده ازاي يا بنتى ده حجاب ازاي انتى قادرة تتحايلي على نفسك ازاي بتقولى للناس انا لابسة الحجاب نفاق ازاي تبقى لابسة حجاب مبهرج وملفوف مية لفة في بعض ولابسة زفت خرة كارينا وبرمودا والعذر دايما هوا اللبس كدة مفيش غيره في السوق اعمل ايه يعني؟.


ازاي مزهقش لما كل يوم في المترو يقلك استخدموا ابواب الصعود والنزول المخصصة عشان راحتكم وسلامتكم يعني الهيئة العامة لمترو الانفاق هتاخد على كل واحد فينا جنيه زيادة لما نلتزم ؟.. ايه المشكلة نفسي اعرف ؟.. ليه مع ان كتير جدا المحطة بتبقى فاضية وابواب الصعود بتبقى فاضية الناس برضو  راسهم والف سيف يطلعو من النزول ... جااااي ... والله عايز اجيب اطباق واقعد اكسرها عايز اطلع طاقة الغضب دي في حاجة بس طبعا مش هقدر ومفيش حاجة تتعمل

ليه مفيش حرية ليه لازم اسمع عمرو دياب عشان ابقى سميع ولازم اشجع الاهلى عشان ابقى بفهم  .. ايه النقص في رجولتى يعني لما اقول للناس انى مبشجعش نادي معين .. اه بحب الكورة جدا وبستمتع بيها وبفهم فيها بس انا مبقدرش ازعل عشان فريقي خسر ولا انفض لمحاضرة عشان الاهلى بيلعب في بطولة عالمية او انزل من بيتي قبل ماتش بساعتين عشان اقعد في قهوة كلها دخان وسجاير .. ايه العيب انى اقول لوحد اطفي السجارة عشان بتضايقني ايه العيب لما اقول انى مبحبش اسمع اغاني لانها فعلا مش اغاني ولا فيها تنمية للروح ازاي اسمع خبط ورزع وتقليد اعمى للغرب وكلام مرصوص ورا بعضه بكل غباء واستسلام .. لو فيه غياب يبقى جاي وراها عذاب .. لو فيه  مكتوب يجي وراها محبوب ايه العيب في انى مبحبش احمد مكي او اني مش شايف يعني انو سوبر بالدرجة اللى الناس مشبهاه بيها دي .. وايه المشكلة ان ده يبقى رأيي واضحك على احمد مكي ؟.. ايه التناقض في كدة انا بقول بس ان مفيش حاجة تستاهل تبقى بالضخامة دي ..


ليه فميش حملة كبيرة كدة زي التكاتف مع المنتخب الوطني  وليل نهار فلان عمل وفلان سوى ليه ميبقاش في حاجة زي كدة على تطوير التعليم ليه الناس متبقاش مهمومة بالتعليم زي الكورة كدة ليه مبيزعلوش لما يلاقو ان كل مدارس الحكومة مفهاش نشاط رياضي ولا ثقافى ولا موسيقي ما هو ده اللى عامل الفجوة الاخلاقية دي وايه اللى مبوظ المدارس والتعليم عشان مفيش رقابة ..  وايه اللى مش مخلي فيه رقابة ؟.. عشان بلدك لا تدعم الشفافية ولا تشجع الناس على الشكوى ..  ليه؟..  عشان مش محتاجين حد يقرفنا .. وليه مش عايزين حد يقرفنا ؟.. عشان نفضل احنا ماسكيين البلد ونتحكم في اللى داخل واللى خارج ازاي حزب غيرنا يمسك البلد ؟..  وازاي ناس تقعد على كراسينا ؟.. ازاي دلوقتى بنشتم حكومة عاطف عبيد وايامها الجرايد تكتب ازهى عصور النمو الاقتصادي ؟.. مشروع توشكى ليل نهار نسمع عليه كلام وبينزل في مواضيع التعبير في المدارس ودلوقتى جايين تقولو مشروع فاشل وكلف الدولة مليارات ما انتو يا مسئولين كنتو مسئولين في المشاريع دي كلها ليه متكلمتوش ساعة ما كنتو في الوظيفة جايين تتكلمو بعد ما سبتو الكراسي والمناصب ؟.. دلوقتى حسيتو ان مبقاش فيه خوف   ؟.. امال كنتو خايفين من ايه قبل كدة ؟..   كنتو خايفين تطلعو من الوزارة طيب ما انتو طلعتو منها  بالفعل اهه ايه اللى فرق بقى؟..  نفس منطق الناس اللى هاجمتنى لما اشتكيت الدكتور يابنى هتضر نفسك وتشيل مادة وتودي نفسك في داهية طيب ما كدة كدة هيجيلي يوم اخرج من الكلية ليه بتفترضو ان ربنا مش موجود وانو مسير الكون ده بلا وصب ولا نصب يعني بنفتكره بس في المصايب او نتظاهر اننا بنحمده قدام الناس لما تجيلنا حاجة حلوة.

الدول الاوربية كل يوم حقوق الانسان والحرية ..  طيب ازاي بقى بتطاردوا المحجبات والمنتقبات كل يوم في بلادكو ومضيقين عليهم ... لو انتو ناس ملايكة كدة ليه ساكتين على اسرائيل واللى بتعملو في البشر اللى هناك وليه شايفين ان البغاء والدعارة حرية بس النقاب مش حرية ؟..  تلك اذا قسمة ضيزى

كفاية شيزوفرينيا وتناقض بقى ابوس ايدكو انا مبقتش استحمل وبجد الانتحار لمن هو في حالتى مش حرام انا مش متوافق مع العيشة بالشكل ده وحاولت اكتر من مرة اكون عادي زي اللى بينصحوني مبعرفش مش عشان انا صالح او تقي انا فيا كل الخصال السيئة اللى موجودة في اي حد ولكن فعلا مبقدرش والله حاولت ومبقدرش كمان انا مأنكرتش ان الكون ده ليه خالق ليس له شريك في ادارة ملكه كيف يشاء وانه لا يخضع لقوانينه وانا عرفت ده عن طريق رسل مؤيدين بمعجزات انا لو انتحرت مش هيبقى كفر ولا اعتراض على قدر الله ولا ضعف في الابتلاء  ولا هروب بس فعلا انا حاسس انى مش متفق مع العيشة بالشكل ده .. هو الشاب الاوروبي خريج الهندسة اللى عندو 23 سنة زيي كدة عايش زيي .. لا طبعا
اكيد عمل علاقات جنسية لما شبع وشغال دلوقتى في شركة محترمة وشغال في مجال تخصصه ميبقاش مهندس ميكانيكا ويشتغل في صيدلية بعد الضهر ومحدش هناك بيطالبو يبقى كدة عشان اكل العيش وطاطي ومشي امورك عشان تعرف تعيش ... ودي تبقى عيشة ؟..


على النقيض مواطن حالته مزرية مشحون جنسيا من سن 16 سنة يعني بقالو 9 سنين مش عارف يعمل ايه في نفسه جعان بقالى 9 سنين وبيصوم وبيغض البصر ومبيحور مع بنات ولما فكر يمشي بما يرضى الله ويخش الابواب من بيتها الموضوع ازداد سوء ... لما حب يعمل مشروع التخرج اللى نفسه  فيه محدش شجعه ولا عرف اصلا يطبقه بالشكل المطلوب هوا قرب من المطلوب بس ده مش المطلوب يتعمل... دايما كلمة مشي نفسك وخلص امورك بتتقال في اي حاجة .. الدكتور شايف انو من حقه انو يهاجمني ويشتمني ويقلل من معنوياتى وثقتى في نفسي ولكن لما المشروع يخلص واثبتله العكس ولا كأن اي حاجة حصلت .. ولا كلف نفسه يعتذر ولا يشجع الطالب الحمار اللى كان شايف انو ميقدرش يعلمل المشروع ده .. وزمايله اللى في المشروع اللى شايفين ان مفيش فرق جوهري بين الروبوت وعلبة الحلاوة .. اي حاجة وخلاص طلاما في الاخر هنجيب امتياز هتفرق ايه .. وتريقة الاهل والاقارب انت عملت ايه ؟..  روبوت ؟.. يا عم اتلهي وانت شايل مادة كدة شايل مادة وعايز تعمل روبوت ... ازاي متجيبش امتياز في دفعة 60 طالب مش عارف تتفوق عليهم ازاي ... انت فاكر عشان خطبت يبقى كبرت 
بقى؟..  وبقيت راجل انت مين عشان تقول رأيك في حاجة .. لازم تبقى تقليدي تبقى عادي ... ازاي عامل شيخ ومش مربي دقنك ؟.. يا عم انا مش شيخ ولا درست ما درسه الشيوخ هو عشان مش بسمع تامر ومش برفع الياقة في التي شيرت ومش بروح جيم ومبشربش سجاير ولا شيشة ولا جربت البانجو ولا الحشيش ولا الخمرة ولا رحت على الكورنيش قعدت مع بنت حسست عليها يبقى كدة انا كائن فضائي ؟..  عشان بقرى الجرنان وكام كتاب يبقى خلاص بقيت شاذ عنكم ؟.. لذلك مش حرام الانتحار للى زي .. مش حرام 

اه هناك من هم اكثر ابتلاء مني وانا عارف كويس ومدرك حجم النعم اللى ربنا مديهالي وانا لما انتحر مش هبقى برفضها.

انا كل مطالبي واحدة تكون فاهمانى اقضي معاها عمري تحبني وتخاف عليا مش عايز اخد 50 الف جنيه في الشهر انا عايز اعيش حياة كريمة مش عايز اكل كل يوم شيكولاتة جلاكسي يعني .. 
بس ليه بتربطو التعب والقرف في الحياة بان ده الصح وده الطريق الى الجنة ؟.. اكيد اكيد اكيد ربنا مش جايبنا الدنيا عشان يتعبنا اكيد مش مخليني مصري وعربي ومسلم وذكر ومهندس واسمي عبدالله بالصدفة ..هو ليه حكمة في كدة ازاي .. انا مش حر نفسي انا مقدرش اتحرك خطوة دلوقتى برة الاطار لازم ادور على شغل اي شغل يجيب فلوس لان ده المنتظر امال هتجوز ازاي ؟.. وليه لازم اتجوز ؟.. عشان مينفعش اقول لوحدة بحبك من غير جواز .. حرام حرام حرام .. مينفعش نخرج نتفسح نضحك نهزر نجري .. حرام حرام حرام .. يعني ايه بتحب ؟.. انت عيل خيخة ولا ايه؟..  حب ايه يابني بكرة تكبر وتعرف ان كل الكلام ده كان هبل لازم عشان تمارس الجنس تدفع 100 الف جنيه عشان تمارس الجنس لازم الجهاز بالنص ولازم الشبكة تكون عدد معين من الجرامات ولا زم المؤخر يبقى 50 الف 100 الف والحق عشان المؤخر هيغلى .. الفرح في مصر في اكبر فندق .. ولازم يبقى فيه اوبن بوفيه  عشان الناس تاكل ويعرفو الافراح بتتعمل ازاي .. انا لازم البس بدلة سودة والعروسة لازم تلبس ابيض لازم نشغل اغاني وارقص سلو قدام الناس ولازم العروسة تلف وترمي الورد .. ليه؟..   متسألش هو كدة  .. مين اللى عمل طب النظام ده؟..  انت مالك انت عايز تبقى غير الناس انت مجنون يلا .. انت ليه مفترض انك صح واحنا اللى غلط ؟.. انت صغير احنا عارفين مصلحتك ... لازم تروح لخطيبتك عشان هما جولنا.. لازم تاخد حاجة وانت رايح.. لازم تلبس كويس.. ايه اللى انت لابسه ده .. لازم تحط بارافان.. لازم تلبس ساعة ايه الموبايل اللى انت شايله ده يا معفن ..انت مش عايش في الدنيا ولا ايه؟..    يا عم مش ده بيقول ألو برضو؟..    طيب يا جدو ماشي يا عم الحكيم؟

رفعت الجلسة ... الانتحار مش حرام للى زيي .. اخيرا لقيت هدف ... الحمدلله لقيت هدف .. ايه احسن واسرع طريقة للانتحار تكون سريعة وغير مؤلمة ومتخليش شكلي وحش وانا ميت .. لازم يبقى شكلك حلو وانت ميت ؟.. اه لازم .. انت عاجبك خالد سعيد ؟.. اهو ركب دماغه ومات مشوه اهه .. عايز تبقى كدة ؟.. هه ؟؟

1 comment:

abdo said...

لا حول ولا قوة إلا بالله ..
طيب ما كلنا فى نفس الظروف وفى نفس البلد بس مقلناش ننتحر ولا حاجة
لا تيأس من رحمة الله يا أخى وربنا ييسر لك ويرزقك بالشغل المناسب والزوجة الصالحة .