Friday, June 7, 2013

العشرة الطيبة - على قد الليل ما يطول

بسم الله الرحمن الرحيم 

أغنية جميلة جدا من مسرحية العشرة الطيبة (بفتح حرف العين) - تأليف بديع خيري - تلحين سيد درويش
سيف الدين البطل ويقوم بالغناء كارم محمود ذو الصوت العذب  الجميل ... والبطلة نزهة .. هي بنت الوالى العثمانى أبو زعيزع .. يتخلص منها الوالى وهي طفلة ثم يأمر بتابعه المخلص "حسن" ان يبحث عنها ويعيدها
ومسرحية العشرة الطيبة توجد بها أغنية مشهورة  وهي أغنية عشان ما نعلى ونعلى  لازم نطاطي


ديالوج على قد الليل مايطول
سيف الدين :
على قد الليل ما يطول
مسترضي بسهري ونوحي
في حبك ياللي من أول
ما شوفك تترد روحي
سنين وأيام هايم بيكي
بزمارتي أصحيكي
طول مانا وأنتِ في الدنيا دي
أفوت أهلي وأجدادي
وأروح على فين وأنت قصادي
نزهة: اه يا ترى يا ربي داهو
والا لا حبوبي
سيف الدين: يا عين الحبوب من جوه
يا سبب وعدي ومكتوبي
ياحلاوتها
نزهة: ياشرباته
سيف الدين: يالطافتها
نزهة: ياوجناته
سيف الدين: أنا م النجمة في استنظارك
نزهة : أديني نازله
سيف الدين: أما نهارك أبيض من طبق القشطة
مهجة: اوعى يكون حد شايف طيفنا
سيف الدين: حبنا طاهر إيه يخوفنا
مهجتي ف إيديكي أنا ف عرضك
خليها يا روحي أمانة عندك
نزهة: يوه عجب العجب تنك سارح
مانا لسه مقابلاك امبارح
سيف الدين: ياسلام ياسلام .. أما دي حقه كانت ليلة في غاية الرقة
نزهة: فاكر وأنا حطه إيدي
في باطاتك قبلي الترعه
والورد غصونه حواليه تداويني وقمره طالعه
سيف الدين: قمت أنا بصيت يمين وشمال
ساعة ما لقيت ما فيش عزال
طبل طبلي وزمر زمري
وعقلي شت ولا دريت إلا وأنا وفي شعرك أنا باشبك فله
نزهة: من يومها عرفت الآخر
إنك مستعبط ساهي
أيش قوله المثل الساير
ياما تحت الساهي دواهي
آه عليها عيون ما تلتقيهاش
بني آدمين يا كده يا بلاش
نزهة: عليه مناخير فشر النبقة
سيف الدين: أما قوامها صنعه بدقة
دنا متبرجل يا حدقة
يا حلاوتها يا شرباتها
يا لطافتها يا وجناتها
قربي لي يانور عينيه كمان شويه وكمان شويه
مهجتي ف إيديكي أنا ف عرضك
خليها يا روحي أمانة عندك
نزهة: يوه عجب العجب تنك سارح
مانا لسه مقابلاك امبارح
سيف الدين: ياسلام ياسلام
الجميع: أما دي حقه كانت ليلة في غاية الرقة

No comments: